Om hederskultur, kvinnoförtryck och rasism
fredag 17 juli 2015
Det började så klart inte med Zeliha Daglis text på Aftonbladet. Olika sorters patriarkalt förtryck där
män utövar makt över kvinnors klädsel, uppträdande och
sexualitet har förekommit i Sverige sedan urminnes tider. Även det
som idag kallas "hedersförtryck", att kollektivet med våld
och hot kontrollerar eller bestraffar kvinnors sexualitet för att
bevara släktens "heder", har länge varit en del av svensk kultur.
I takt med att samhället har moderniserats och sekulariserats, och i
takt med att kvinnans ställning har stärkts genom ett målmedvetet
och statligt sanktionerat jämställdhetsarbete, så har dock just
den aspekten av patriarkalt förtryck pressats tillbaka och i princip
försvunnit i vårt majoritetssamhälle. Dock har en ökad invandring
ifrån områden med mer traditionella och konservativa värderingar
fört tillbaka hederskulturen till delar av det svenska samhället.
Det Zeliha, och kanske främst Amineh Kakabaveh (grundare och ordförande för "Varken hora eller
kuvad") har gjort är två saker. De har påmint om ett förtryck
som är speciellt närvarande i våra segregerade förortsmiljöer och
som är lätt att missa om man inte själv lever med det, och de har
signalerat att utvecklingen går åt fel håll.
Zelihas och Aminehs berättelser är så
klart inte hela bilden av hur kvinnor och flickor har det i
marginaliserade förorter. Många upplever inget som helst förtryck,
utan snarare en större känsla av tillhörighet och gemenskap än i
övriga samhället. De har inte heller kommit med några nyheter för
alla de goda krafter som arbetar med jämställdhetsfrågor i olika
segregerade miljöer. Men de har lyckats lyfta frågan till att just
nu uppmärksammas och debatteras nationellt. Gott så, vi behöver en
diskussion om hur vi skall säkerställa att man åtnjuter samma
frihet ifrån förtryck oavsett var i Sverige man bor eller vilken
familj man föds in i.
Den efterföljande debatten har dock
inte främst handlat om det, utan om vilket av två synsätt som
skall ha tolkningsföreträde. Mot Kakabavehs och Daglis beskrivning
av ett specifikt kvinnoförtryck i segregerade miljöer som beror på
närvaron av kulturellt och religiöst konservativa krafter ställs
ett relativistiskt perspektiv där kvinnoförtrycket är samma
överallt. I den kontexten blir Kakabaveh och Dagli, trots att de har
invandrarbakgrund och har bott och verkat årtionden i den "förort"
de beskriver, till någon sorts nykoloniala rasister. Den linjen, som
till mångas förskräckelse även har företrätts av Vänsterpartiets partiledning (om än på ett luddigt och insinuant
sätt), fick dock en hårt bakslag då en stor del av Sveriges
kvinnorörelse satte ned foten och konstaterade att "Förorten behöver en feministisk politik".
I en av de mest läsvärda texterna i
det här hett debatterade ämnet, "Kvinnors rätt väger lätt mot brinnande bilar", beskriver Federico Moreno och Meli
Petersson Ellafi, som intervjuat ett antal personer i bland annat
Husby, hedersförtrycket och det självklara faktum att det inte är
samma sak på Lidingö som i Husby. Moreno och Petersson Ellafi är
dock medvetna om att ämnet är känsligt. De skriver:
"Det finns en irritation bland
många invånare i miljonprogrammen, en trötthet på att ständigt
bli utpekade för samhällets misslyckanden. Men det finns också en
acceptans för att en del kvinnor lever under ett förtryck som man
inte hade accepterat på andra håll. Kampen mot rasism och för
miljonprogrammen får ofta gå före kvinnors liv och frihet.
Som journalist blir man ombedd att
tänka på det rådande politiska klimatet, att inte ge rasisterna
vatten på sin kvarn. På så sätt bildas en ohelig allians mellan
antirasister, förortsaktivister och kvinnoförtryckare."
Dessa meningar sammanfattar väl varför
ledningen för Vänsterpartiet och många andra i olika vänster- och
förortsrörelser hamnar så fel. Man verkar inte ha lärt sig
någonting av de misstag som har gjorts när hedersvåldet började
uppmärksammas i Sverige. Ivern att inte stämpla vissa folkgrupper
på ett negativt sätt ledde till att själva termen påstods vara
rasistisk och problemen sopades under mattan. Det är misstag som har
kostat mycket lidande, och kanske även liv.
Det finns absolut anledning att vara
vaksam mot rasistiska och muslimfientliga generaliseringar när
frågor som hederskultur och kulturellt eller religiöst konservativt
förtryck diskuteras. Dels för att det finns gott om fördomar mot
de människor med utländsk bakgrund som bor i våra segregerade
förorter, och dels för att just muslimer är måltavlan för en stor
del av den breda främlingsfientliga och högerpopulistiska rörelse
som sveper igenom Europa idag. Men det innebär inte att man kan
blunda för problem med exempelvis kvinnoförtryckande inslag i
religiösa eller kulturella sammanhang. Och att relativisera bort
problemen genom att hävda att det är samma kvinnoförtryck på
Lidingö som i Husby är att blunda för de specifika problem som
finns i exempelvis Husby.
För att komma vidare i den här
debatten så måste vi klara av att hålla flera tankar i huvudet
samtidigt. Det är när man fastnar i en statisk världsbild, där
man har valt på vems "sida" man står, vem som är
förtryckare och vem som är förtryckt, som det blir fel hela tiden.
Ett exempel är när den feministiska gruppen "Femen"
gjorde en aktion i Stockholmsmoskén. I en svensk kontext är
muslimer "de utsatta", och aktionen väckte vrede för att
den "sparkade neråt" och stämplades som rasistisk. Den ledande aktivisten, Aliaa Elmahdy, var dock egyptiska, och hade
blivit utsatt för mängder av dödshot i hemlandet på grund av sin
kamp mot religiöst förtryck. I hennes egyptiska kontext, där det
Muslimska Brödraskapet styrde, var aktionen snarare riktad mot den
absoluta makten. På liknande sätt gör kvinnor som protesterar mot
konservativa religiösa värderingar i sin närmiljö motstånd mot
strukturer som har makt lokalt (i släkten, närsamhället, med
mera), även om dessa strukturer kan vara marginaliserade på
nationell nivå.
Sen kan inte frågor om vilken grupp
som anses vara i strukturellt underläge få företräde över frågor
om exempelvis rätten till frihet ifrån förtryck eller rätten att
bli behandlad lika oavsett kön eller sexuell läggning. Och det
kräver mer än läpparnas bekännelse, det kräver också att man
vågar påpeka och prata om missförhållanden och kränkningar på
ett faktabaserat sätt. Även om den diskussionen riskerar att
användas för att sprida fördomar mot utsatta grupper. Man kan till
exempel inte underlåta att nämna folkrättsbrott som begås av
staten Israel även om man vet att den diskussionen riskerar att leda
till ökad antisemitism i vissa grupper. Och man kan inte undvika att
diskutera kvinnofientliga attityder i vissa församlingar eller
förorter även om det riskerar att spä på muslimfientlighet eller
fördomar mot "förortsbor".
För den del av vänstern som har grävt
ned hälarna i att försvara mot allt som kan anses kritisera eller
försämra bilden av någon av de (för fördomar och diskriminering)
utsatta grupper som de ser sig som representanter för (muslimer,
"förortsbor", etc) så tror jag att det behövs
både en mer dynamisk maktanalys och en återgång till att fokusera
mer på faktiska förhållanden och förbättringar än på att kämpa
om tolkningsföreträden eller bilder av verkligheten.
Det utförs så klart en massa viktigt
demokrati- och jämställdhetsarbete av olika lokalt förankrade
vänsterrörelser i våra segregerade förorter. Men den irritation
och känsla av att vara kränkt av majoritetssamhället (och inte
minst media) som Moreno och Petersson Ellafi beskriver gör att många
utåt fokuserar mer på att förklara att det minsann inte finns
några problem förutom bilden av förorten/muslimer/invandrare. Och
gör det ändå det, så beror det enbart på samhällets
brister/klass och aldrig på (sub)kulturella/religiösa faktorer. Kritik
mot exempelvis konservativa kvinnoförtryckande
värderingar blir i den polariserade världsbilden ett uttryck för
rasism, hur välbelagda förekomsten av dylika normer i traditionella, och speciellt då religiösa, miljöer än är.
Även när kritiken kommer ifrån debattörer med extremt stor
trovärdighet som Kakabaveh och Dagli.
Så vad är vägen framåt? Visst
behövs det sociala satsningar i våra mest utsatta och segregerade
förorter. Social marginalisering och ett samhälle som drar sig
undan ökar inflytandet och lockelsen hos alternativa auktoriteter,
som exempelvis religiösa och kulturella sammanhang. Detta gäller så
klart både de moderata och de mer extrema. Grunden till vårt
sekulära samhälle med starka rättigheter för individen är just
en stark stat som minskar behovet av att känna tillhörighet till en
klan eller en församling. Vi behöver även bli bättre på att stödja
lokalt demokratiarbete i de här förorterna, och inte minst då vad
gäller kvinnorörelsen. Förtryckta kvinnor behöver få en egen
röst och få äga sin egen problemformulering, och det kräver
närvaro av starka, lokalt förankrade föreningar.
Vi behöver dock också ta tag direkt i
värderingsfrågorna. Kvinnorörelsen med Kakabaveh i spetsen krävde
en översyn av stödet till religiösa samfund så att inte staten är
med och finansierar kvinnoförtryckande miljöer. Det är ett ytterst
rimligt krav. Skall man få statligt stöd så bör det ställas
samma minimikrav vad gäller syn på mänskliga rättigheter på
religiösa samfund som på vilken annan förening som helst. Det
inkluderar även nolltolerans för diskriminering av hbtq-personer.
Vi kan överhuvudtaget aldrig tillåta
oss att ha dubbla måttstockar för vilka värderingar vi stöder,
försvarar eller accepterar. Här behövs en mer öppen och kritisk
diskussion fokuserad på specifika värderingar, inte på en viss
religion (islam) eller på en viss folkgrupp. Kulturella traditioner
eller religiösa skrifter kan aldrig någonsin motivera något sorts
undantag för vad som anses vara ok. Att tillåta det är att sälja
ut några människors, exempelvis kvinnors eller homosexuellas,
rättigheter bara för att de tillhör en viss religiös eller etnisk
grupp. Det i sig är rasistiskt.
Read more...