Om "Marken Brinner" och hur kultur kan legitimera polishat
torsdag 11 december 2014
En editerad och vässad version av den här bloggtexten har publicerats på Dagens Arena.
För ungefär två veckor sedan lade
”Ung Scen Öst” efter provspelning på Skäggetorpsskolan ner sin
pjäs ”Marken Brinner”. Orsaken uppgavs vara ”hot från publiken”,
som anklagades för att utsätta teatergruppen för rasism och förtryck.
Den hotfulla stämningen förorsakades så vitt jag förstår av en
kastad penna. Som exempel på förtryck tas i en debattartikel upp
att eleverna i publiken vägrade att ta ”ställning för de boende
i Husby eller apartheidregimens offer i Sydafrika”. Det
ställningstagandet innebär dock att man tvingas acceptera
teatergruppens världsbild där ”den vita polisen” i Husby utövar
ett mordiskt rasförtryck mot förortsbor och där de som kastar sten
för en kamp ”för demokrati så som medborgarrättsrörelsen och
kvinnorättsrörelsen”.
Jag som polis är alltså fienden i Ung
Scen Östs världsbild, det är mig man skall vända folk mot. Det är
ofta lätt gjort. Många anser redan att jag och mina kollegor bara
genom vårt yrkesval är legitima mål för våld, hot och hat. Den
stenkastning som ung scen öst kallar ”demokratikamp” har varit
nära att invalidisera eller döda kollegor var enda ”brott”
varit att åka på ett larm om att någon behöver hjälp. Själv har
jag inte varit särskilt utsatt för våld. Hatet kan dock ta olika
uttryck, och det stör mig att mina föräldrar och syskon har hängts
ut på en polishatarsajt med namn och adress. Sambandet mellan att i
konst eller opinionsbildning på ett generaliserande sätt framställa
poliser som klandervärd (rasistiska förtryckare) och hat/attacker
mot poliser är inte mer komplicerat än samma samband för andra mer
utsatta grupper som exempelvis etniska minoriteter. Det är dock ett
sidospår, och inte det som jag upplever som olyckligast med ”Marken
Brinner” Det är hur pjäsens budskap stjälper för dem man vill
hjälpa.
Jag arbetar som närpolis i Husby. De
boende i Husby som jag har träffat upplever visserligen ett
förtryck, men inte av polisen utan ifrån lokala kriminella sombegår brott, kränker och tar sig rättigheter på andras bekostnad. Deras missnöje med polisen handlar om att vi finns där för lite
och ingriper för tandlöst mot kriminaliteten. Det är så klart
ingen heltäckande bild. Jag har lika liten rätt att göra mig till
företrädare för Husbyborna som ”Ung scen öst”. Men den är
grundad i mängder med samtal med Husbybor och är sannolikt mer
representativ för majoriteten av de boende än ”Ung scen östs”
revolutionsromantik.
Vad gäller stenkastning mot polis, så
handlar det mycket mer om att kriminella vill skydda sin brottslighet
och värna ett lokalt våldsmonopol (och gärna använder unga killar
på glid i sina egna syften) än om tankar om en social revolution.
Visst kan polisingripanden (som
exempelvis dödsskjutningen av 69-åringen i Husby som jag själv också har kritiserat) fungera som gnistor, men de tas tillvara av kriminella som vill
stärka sin position i lokalsamhället. När ung scen öst vill få människor att ställa sig på
stenkastarnas sida, så hjälper de inte Husbyborna, utan legitimerar
snarare samma krafter som inte bara bränner deras bilar och skolor,
utan också utsätter dem för ett dagligt förtyck i form av hot,
kränkningar och kriminalitet.
Människor i förorter som Husby är
kraftigt marginaliserade i samhället. De får uppleva klass-samhället
och segregations baksidor. Många utsätts dessutom för strukturell
rasism på arbetsmarknaden. För att vända utvecklingen behövs
bland annat sociala satsningar, ökad inkludering i politiska
processer, och mer fokus på att lyfta fram och synliggöra alla
positiva exempel och förebilder som finns i lokalsamhället. Men det
finns också ett stort behov av ökad trygghet, både för att minska
den akuta utsattheten för kriminalitet och för att skapa
förutsättningar för att minska det socioekonomiska utanförskapet.
Som närpolis är det mitt jobb att
hjälpa och stötta Husbyborna, att vara med och skapa den trygghet
de efterfrågar. Det arbetet kräver att jag och mina kollegor
arbetar upp ett förtroende bland de boende och att vi samverkar med
både andra myndigheter och det lokala civilsamhället. Allt detta
försvåras av att vi framställs som rasister och ”kolonisatörer”,
vilket också gäller andra samhällsföreträdare i området. För
unga killar på glid så innebär den världsbild som Ung Scen Öst
erbjuder att poliser, socialsekreterare eller lärare som försöker
få dem bort ifrån droger eller personrån kan avfärdas som
förtryckare medan de kriminella som vill ha dem som springpojkar
framstår som förortens förkämpar då de leder och inspirerar till
attacker mot polis och brandkår. Nader Ghaemi, stadsutvecklare i
Skäggetorp, uttryckte att ”Pjäsen byggde en barriär mellan ungdomar och myndigheterna”. För att ge de här ungdomarna bästa möjliga hjälp att klara av
skolan och hamna rätt i livet behöver de här barriärerna istället
rivas ner. Det är därför snarare ett sundhetstecken än anledning
till oro att flera skolelever reagerade negativt på ”Marken
Brinner”.
Tråkigt nog har konstnärerna bakom
pjäsen inte varit särskilt mottagliga för kritiken, som avfärdas
som rasism eller ”vit blick”. Nader Ghaemi, som jobbat med rasism och diskriminering i flera år,
tycker dock inte att det är den dolda rasismens fel att pjäsen fick
läggas ner. ”Det är föreställningens innehåll”.
Det finns en enorm samhällsförbättrande
kraft i både konst och i socialt engagemang. Och jag tvivlar inte på
att Ung Scen Öst verkligen drivs av en vilja att bekämpa orättvisor
och förbättra livet för utsatta människor. Det gör man dock inte
genom att ensidigt och aggresivt polarisera mot polis eller andra
samhällsföreträdare, tvärtom så leder det till ökade klyftor
mellan människor, och kanske även ökade klyftor i samhället. Jag
skulle önska att både människorna bakom ”Marken Brinner” och
andra konstnärer och opinionsbildare tog med sig den insikten när
de i sina verk framför den kritik av samhällets maktstrukturer
(rasistiska och andra) i allmänhet och polisen i synnerhet som är
ett helt nödvändigt inslag i ett friskt samhälle.
Read more...