Om Malmöpolisens "romregister"
torsdag 14 november 2013
Har sedan nyheten om Skånepolisens "romregister" briserade bekymrats inte bara av registret i sig utan även över hur polariserad debatten har varit. Anklagelser om grov rasism (även paralleller till Nazi-Tyskland) från stora delar av allmänheten och inställningen att allt har gått rätt till ifrån stora delar av poliskåren. Skrev därför en text, som nu har publicerats på DN Kultur, där jag försöker reda ut begreppen. Nedan finns den oavkortade originaltexten:
I
början av hösten briserade nyheten att Skånepolisen hade register
över tusentals romer. Totalt hade 4741 personer kartlagts, varav
1320 var barn och 220 var avlidna. De registrerade var bosatta i
olika delar av landet. Avslöjandet ledde till starka reaktioner.
Polisen anklagades för rasism, och så väl rikspolischef,
justitieminister och integrationsminister tog kraftigt avstånd.
Därefter kom en motreaktion ifrån delar av polisen, som kulminerade
i att Skånepolisens chefsjurist i SVTs Agenda hävdade att registret
absolut inte var etniskt baserat eller rasistiskt och anklagade
Dagens Nyheter för att vara skyldiga till den ilska och oro nyheten
om registret hade gett upphov till i den romska gruppen.
Jag
har många gånger varit med om att verklighetsuppfattningen har
skilt sig åt markant emellan stora delar av allmänheten och
medierna samt många av mina kollegor. Det beror ofta på en
blandning av okunskap angående polisarbete i kombination med en vana
att polarisera hos de förstnämnda och en tendens att fastna i sitt
eget perspektiv samt slå ifrån sig kritik hos de sistnämnda. Ofta
så går det att ensa bilderna genom att mötas och prata. Vad gäller
det så kallade romregistret var det dock svårare än någonsin. Min
uppfattning, att den om registren redan publicerade informationen
direkt räckte för att säga att något hade gått allvarligt fel
och att en ursäkt var nödvändig, var mycket ovanlig i poliskåren.
De allra flesta kollegorna ville avvakta resultatet av utredningarna
innan eventuella ursäkter och många kom dessutom snabbt fram till
att det verkade som att allt var i sin ordning och att de kritiserade
registren bara var exempel på legitim kartläggning av kriminella
nätverk, det vill säga vanligt polisarbete. Klyftan mellan det
synsättet och den upprördhet som finns i stora delar av samhället
var och är enorm, och splittrar kloka människor i två diametralt
olika uppfattningar. De som främst drabbas av den splittringen är
så klart den romska gruppen vars utsatthet ökar, men den är också
skadlig för polisens förtroende generellt sett.
Innan
jag går vidare så vill jag klargöra några saker angående de
register saken gäller. Det har framkommit att det rör sig om ”SUR”,
Särskilda utredningsregister. Det är alltså inte brottsregister,
och de påverkar så klart inte en människas möjligheter att få
jobb. Faktum är att om registreringen ej hade offentliggjorts så
hade det sannolikt inte på något sätt påverkat en enskild persons
liv om denne fanns med bland de registrerade eller ej. Att personer
som inte är misstänkta för några brott registreras är fullt
normalt, då det kan vara relevanta för att förstå och hålla koll
på samband och sammanhang. Dock skall det i en SUR markeras om en
registrerad person inte är misstänkt för brott. Att ett register
innehåller människor av samma etnicitet är i sig inte heller
nödvändigtvis konstigt, då många nätverk där brott begås har
en etnisk prägel. Ett känt exempel är det grovt kriminella
nätverket i Södertälje.
Skånepolisen
har uppgett att registret utgick ifrån en kartläggning av en
familjefejd där grova brott begicks, och jag ser ingen anledning att
tvivla på det. Trots en historiskt omfattande antizigansim hos
svenska myndigheter (inte minst polisen) så är tanken att
kriminalunderrättelsetjänsten i Skåne under 2000-talet helt sonika
skulle fått för sig att börja kartlägga länet och landets romer
just för att de är romer väldigt främmande. Att beslut om och
medverkan i en sådan kartläggning vore grovt rasistiskt är
uppenbart för i prinicip alla, varför många poliser går i en
kraftig försvarsställning då man i en extremt polariserad debatt
uppfattar att detta är vad man anklagas för.
Det
är här diskussionen kör fast, i antagandet att frågan är
svartvit, att ett handlande, eller ett register, antingen är
rasistiskt eller ej. Ja eller nej. Men det är en missuppfattning som
bygger på en förenklad syn på rasism, ofta som en medveten
värdering av människor i bättre och sämre baserat på ”ras”.
Den sortens rasbiologiska föreställningar finns hos exempelvis
nazistiska Svenska Motståndsrörelsen, men är en ytterst liten del
av den rasism som bland annat romer drabbas av i Sverige idag. Rasism
handlar även, och kanske främst, om stereotypa negativa
föreställningar om människor som tillhör en viss grupp. Det gör
att gränsen emellan vad som är rasism och vad som är erfarenhet av
eller kunskap om kulturella skillnader ibland kan vara minst sagt
luddig. Ett tydligt exempel rör så kallad ”hederskultur”. Att,
speciellt som polis eller annan tjänsteman, vara mer vaksam på att
barn och unga i en viss kulturell kontext kan vara utsatta för ett
hedersförtryck är en nödvändighet, medan att tro att en person
förtrycker sina barn bara för att denne har bakgrund i ett visst
land är rasistiskt. Alla bär vi på föreställningar som är mer
eller mindre rasistiska, vilket absolut inte innebär att alla
människor är rasister. Det ordet sparar jag gärna till Svenska
Motståndsrörelsen och deras gelikar.
Effekterna
av negativa stereotyper om vissa grupper blir oftast inte tydlig
förrän man betraktar dem på strukturell nivå. Nyligen spreds
nyheten om att en blond flicka hade ”hittats” hos ett romskt par
i Grekland som inte såg ut som att de kunde ha varit flickans
biologiska föräldrar. Snabbt berättades det över hela Europa,
även av seriösa tidningar, att flickan hade blivit kidnappad. Det
visade sig senare att paret hade tagit sig an flickan då hennes
biologiska föräldrar hade lämnar bort henne för att de inte kunde
ta hand om henne. Att enstaka personer drar förhastade slutsatser är
normalt, så att en enskild journalist har rapporterat om den
påstådda kidnappningen behöver inte innebära rasism. Men om man
ser till helheten kring rapporteringen så är rasismen uppenbar. Att
den falska berättelsen om den bortrövade flickan svaldes så
okritiskt och blev så spridd beror på att det i hela Europa finns
rasistiska föreställningar om romer som kidnappar barn.
Vad
gäller den ifrågasatta registreringen i Skåne så skiljer sig på
samma sätt bilden man får om man bara tittar på detaljerna mot det
som målas upp om man ser till helheten. Kartläggningen tog enligt
Skånepolisen sin utgångspunkt i en konflikt där brott begicks och
där släktskap var relevant, och växte sedan då en del av de
registrerade personerna också i andra sammanhang var kriminellt
aktiva. Man har nämnt organiserade bedrägerier, bostadsinbrott och
åldringsbrott. Registrets omfattning försvaras med att man vid en
stickprovskontroll kommit fram till att drygt hälften av de vuxna
(nu levande) registrerade personerna ”varit misstänkta för brott,
förekommit i belastningsregister eller både och”. Mängden
registrerade barn försvaras bland annat med att de kan användas som
redskap för andras kriminalitet. De enda fel som Skånepolisen
medger rör att man inte har markerat vilka i registren som inte är
misstänkta för brott samt att gallringen inte har skötts.
Att
ungefär hälften av de vuxna registrerade har varit dömda eller är
misstänkta för brott är (om man utgår ifrån att ordningsbotar
som exempelvis hastighetsöverträdelser har räknats bort) en
ovanligt hög siffra. Att de personer som i nutid är eller har varit
dömda eller misstänkta för de nämnda organiserade bedrägerierna
eller stöldturnéer, samt personer i deras närhet, kartläggs är
inte bara naturligt utan önskvärt. Man kan dock ifrågasatta om det
exempelvis är relevant om en registrerad person har dömts för
snatteri några decennier tidigare, vilket ju gör att denne räknas
in i den ”kriminella” hälften. Återigen är det inte detaljerna
utan helheten som är problematisk. När det gäller organiserad tung
kriminalitet som i fallet Södertälje så är omfattande
registreringar absolut nödvändiga. Men enbart det faktum att en
oproportionerligt stor andel i en socialt marginaliserad grupp någon
gång har gjort sig skyldig till brott är knappast skäl för samma
sorts, eller en ännu mer omfattande, strukturerad kartläggning.
Att
döma av de uppgifter som Dagens Nyheter har publicerat så finns
gott om helt vanliga familjer utan någon koppling till kriminalitet
med i registren, till synes enbart för att de är romer eller är
släkt med romer. Jag är övertygad om att de inte har registrerats
för att Skånepolisen vill ha koll på så många romer som möjligt,
utan för att det i kriminalunderrättelsearbetet framstod som
rationellt med tanke på besläktade personers brottslighet. Det är
också fullt möjligt att granskningen får svårt att belägga att
någon enskild handling, något specifikt led i kartläggningen var
rasistiskt eller på annat sätt allvarligt felaktigt. Men jag är
nästan lika säker på att de avvägningar som har gjorts då man
har lagt tid och resurser på att bygga upp de här enorma registren
och låta dem växa med människor som synbarligen har en extremt
avlägsen koppling till kriminalitet har påverkats av rasistiska
stereotyper. Det är alltjämt svårt att inte se vad som framstår
som ett enormt familjeträd över tusentals romer där det inte
någonstans syns vilka som faktiskt är misstänkta för brott, som
ett tecken på strukturell rasism. Och känslan av utsatthet hos de
drabbade behöver inte bli mindre för att ingen har haft rasistiska
avsikter eller ville dem illa, lika lite som de som utsätts för
strukturell diskriminering på arbetsmarknaden är hjälpta av att
ingen enskild person som undlåtit attt kalla till intervju eller
erbjuda jobb behöver ha varit rasist.
Vad
gäller utsatthet för och anklagelser om rasism så går det inte
att bortse varken ifrån ett historiskt sammanhang eller ifrån hur
maktrelationerna ser ut idag. Ingen annan grupp har under
efterkrigstidens Europa blivit så förtryckt som den romska, inte
minst av myndigheter som polisen. Den sociala marginalisering som
följer leder också till ökad kriminalitet, och självklart skall
polisen beivra och lagföra alla brott oavsett vem som begår dem.
Men samtidigt måste man vara väldigt noga med att inte fortsätta
att bidra till det utanförskap som delar av den romska gruppen
befinner sig i, vilket riskerar att bli fallet om det upplevs att
brottslighet bland romer överdrivs eller ägnas oproportionerligt
stor uppmärksamhet. Samhället har ett speciellt ansvar att värna
de mest utsatta, och det ansvaret gäller i ännu högre grad
polisen.
Förhoppningsvis
så kommer den nu pågående granskningen inte bara reda ut de legala
aspekterna kring registreringen, utan också ge tydligare svar på
vilka avvägningar som har gjorts emellan nyttan för
brottsbekämpning och faran för integritetskränkningar under
kartläggningen. Det är lätt att förstå viljan att invänta den
informationen innan man yttrar sig, men då skickar man också
signalen att man inte anser att den information som redan finns
tillgänglig om registrens omfång och natur är tillräcklig för
att meritera kritik. Hade exempelvis rikspolischefen eller
justitieministern valt den linjen så hade det, med fog, setts som
att man anser att det mycket väl kan vara rimligt och lämpligt att
polisen har skapat de ovan nämnda ”familjeträden”. Det hade
ytterligare ökat den romska gruppens misstro mot myndigheter och
marginalisering i samhället. Personligen så tycker jag att det
tidigt fanns tillräckligt med information för att göra någon
sorts preliminärt ställningstagande absolut nödvändigt. Sen
innebär det självklart inte att någon polis på förhand skall
påstås ha gjort något olagligt eller rasistiskt. Men det är också
stor skillnad på vad som är lagligt och vad som är lämpligt.
Skånepolisens
egna svar på den initiala kritiken mot registren var ”Vi jobbar
just nu på en beskrivning och förklaring till det här så man inte
känner sig så illa till mods som man annars skulle”. Det visar på
en inställning där man helt fokuserar på hur man skall
kommunicera, och inte verkar särskilt intresserade av att rannsaka
om man behöver ompröva sitt arbetssätt, utvecklas eller lära sig
något av kritiken. Den inställningen verkar man ha hållit fast vid
trots den oro och upprördhet som registren har gett upphov till, och
man har sannolikt en stor del av poliskåren med sig. Det räcker
dock inte så länge man inte har lyckats förklara varken för
allmänheten, lagstiftarna, eller än mindre den romska gruppen, att
registreringen är lämpligt hanterad. För polisens legitimitet
kommer ifrån folket, och är beroende av dess förtroende och
förståelse.
Det
finns dessutom ingen grupp där det är så viktigt att vi upplevs
som legitima som i den romska, med dess historia av förtryck och
dess fortsatta marginalisering. Det gör den ökade förtroendeklyftan
som har orsakats av nyheten om ”romregistret” extremt olycklig.
Och visst kan man upprepade gånger förklara att ett
spaningsregister inte är ett brottsregister, samt försäkra att det
aldrig har funnits någon intention att registrera romer bara för
att de är romer. Men det räcker inte. Att förbanna medier för
vinklad rapportering eller likt chefsjuristen Nebelius synbart hävda
att de ökade problem den romska gruppen har förorsakats är Dagens
Nyheters fel leder inte heller framåt, och bortser helt ifrån
möjligheten att polisen behöver lära sig något. Ett första steg
vore att, trots att man är hårt ansatt och att rasistanklagelser så
klart är smärtsamma, ärligt och ödmjukt ägna sig åt självkritik
och försöka förstå motparten, den romska gruppens, situation och
utsatthet. Den viktigaste frågan är inte heller nödvändigtvis
alltid vem som har ”rätt” eller ”fel”, utan kanske mer hur
man kan skapa förtroende och hitta en väg framåt. Och i relationen
emellan polisen och den romska gruppen så faller, med tanke på
historia och maktrelationer, en överväldigande del av ansvaret på
polisen. Sist, men inte minst, så tror jag att det vore bra om man
vidgade sina vyer vad gäller vad rasism kan vara. Att man förstår
att det inte bara handlar om medvetna kategoriseringar av människor
i bättre och sämre sorter utan att rasism också kan bestå av små,
synbart oskyldiga, beslut och handlingar av personer som inte alls
behöver vara rasister. I det ljuset så behöver man ärligt och
uppriktigt ifrågasätta om de kritiserade registren faktiskt hade
ägnats så mycket tid, gallrats så slarvigt, om man hade underlåtit
att markera ut icke misstänkta eller låtit dem växa så enormt
mycket om det inte hade rörts sig om just romer. Och vara öppen för
att svaret troligtvis är ”Nej”. Först då kan vi lära oss och
utvecklas av historien, och först då finns det en realistisk chans
att bygga upp ett verkligt förtroende hos den romska gruppen.
Read more...