Det här
brevet skrevs helgen efter att Khemiris brev till Beatrice Ask publicerades i DN. Här finns ett förord som förklarar sammanhanget till att jag nu lägger upp brevet på bloggen. Läs gärna det först.
Bästa Jonas,
Jag har liksom
halva svenska folket läst ditt öppna brev till Beatrice Ask. Och
jag stämmer in i hyllingskören vad gäller ditt skarpa och
illustrativa sätt att beskriva vad man som svensk kan utsattas för
bara för att man inte passar in i den mall som fortfarande existerar
kring vad som anses vara ett svensk utseende. Frågorna är på intet
sätt nya, men även om jag tror mig ha tänkt, tror mig ha insikter,
så påminner du mig om att jag aldrig helt kommer att förstå. Jag
har inte din hårfärg och jag saknar dina erfarenheter av att bli
misstänkliggjord enbart på grund av mitt utseende. Jag tackar dig
för att du i alla fall hjälper mig att öka min förståelse, att
peka på och tydliggöra problemen, för jag tror att frågan om att
alla känner sig delaktiga, inkluderade, välkomna i samhället
oavsett bakgrund eller utseende är en av vår tids stora ödesfrågor.
Vi behöver hålla ihop, hjälpa varandra, och det blir så mycket
svårare då många inte ens känner att det finns något ”vi”.
Det handlar om
strukturer. Strukturer och berättelser. Strukturer som gör att
människor drar slutsatser om andra människor baserat på deras
uppfattade grupptillhörighet och berättelser om ”den andre” som
kollektiviseras och avhumaniseras. Fakta som tolkas efter
förutfattade meningar och blir till något annat, en historia, en
berättelse, en myt. Det gäller ofta marginaliserade grupper, men
inte alltid. Du har på grund av din hårfärg drabbats av dem, sett
dem, förstått dem (medan jag som blond har gått fri). Därför gör
det mig ledsen att du i ditt briljanta brev också faller in i en
liknande kollektivisering av den andre som du själv har blivit
utsatt för. Jag tror inte att du har tänkt på det, att särskilt
många har märkt det. Ibland måste man kanske tillhöra den grupp
som kollektivt döms ut för att lägga märke till då det sker. Och
det gör jag. Jag är polis och för dig, i din text, är polisen
”den andre”.
Rasism märks i
hur man uttrycker sig, syns i de små nyanserna. Det gäller även
andra sorters missaktning och misstro mot grupper. När du skriver
”en person som skjuter elva svarthåriga män på sju månader utan
att polisen ingriper”, inser du då att du med en liten bisats har
fått det att framstå som att polisen är så rasistisk att den
sitter och rullar tummarna medan människor skjuts, bara för att de
skjutna var lite mörkare? Tror du att det gick till så? Du tror
inte att de poliser som jobbade med fallet gjorde sitt yttersta för
att hitta ”lasermannen” redan efter första skottet, men att
attackernas slumpmässighet gjorde brotten svårutredda? Detta är
bara ett exempel på när en beskrivning av något hemskt vinklas så
att man som mottagare av budskapet förstår det som att det hemska
beror på polisens rasism eller fascism. Den sortens vinklingar finns
överallt, de är del av en berättelse om polisen som hatisk, kall,
rasistisk. Förstår du konsekvenserna av den berättelsen, Jonas?
Jag förstår
verkligen att du, Jonas, och alla andra som har känt sig kränkta
eller misstänkliggjorda av poliser med dåligt bemötande och
tveksamma eller rent felaktiga ingripanden blir skeptiska eller
fientliga till polisen. Och jag tycker att varje sådant ingripande
är djupt olyckligt. Polisen som organisation har anledning till
självkritik, och vi som jobbar som poliser måste göra vårt
yttersta för att vara humana och kommunikativa, att ha ett bra
bemötande mot varje individ vi möter. Vi får aldrig glömma att vi
genom vårt yrke representerar både demokratin och rättsstaten och
att vi då vi agerar som tjänstemän har en maktposition som kräver
proffessionalism och ödmjukhet. Men jag tror också att du förstår
att väldigt många ingripanden som är korrekta och helt enkelt
handlar om att utreda eller beivra brott också anklagas för att
vara rasistiska enbart för att dem som det ingrips mot ser polisen
som rasistisk och tolkar händelsen utifrån den bilden. Jag tror att
du förstår detta, då du säkert har erfarenhet av att människor
tolkar andra människors handlingar mer utifrån deras bild av dem än
utifrån det de faktiskt gör. Och i de fall då man som polis av en
grupp bemöts med misstänksamhet, aggressivitet eller hat så krävs
det stor yrkesskicklighet för att inte reagera på något sätt som
denna grupp sedan kommer att uppfatta som en bekräftelse av sina
fördomar. Och så fortsätter vi ner i den negativa spiralen.
Jag kan inte
byta skinn med dig, Jonas, och jag kommer aldrig att kunna dela dina
erfarenheter av att ha blivit utsatt för rasism av polisen, av
samhället, av någon. Men jag kan försöka förstå. Och jag skulle
vilja att du försökte förstå. Låt mig dela med mig av
erfarenheter som du inte har. Som erfarenheten av att välja ett hårt
och dåligt betalt yrke i princip enbart för att man vill hjälpa
människor, och mötas av hot, hån och hat. Eller att åka till en
tunnelbanestation för att försöka rädda livet på en
självmordskandidat, och då man kommer upp till bilen igen så är
den sönderslagen för att den stod parkerad på fel torg. Att gå
och bära på ett litet bortsprunget barn som man har hittat och på
väg tillbaka till dess oroliga föräldrar höra hur glåporden
haglar och se spottloskorna komma. Att en del barn vägrar hälsa på
en, att andra barn skriker ”fuck aina” då du är i närheten.
Att regelbundet bli kastad sten på när man åker in i vissa
områden, att ibland bli träffad. Att veta att en del larm i dessa
områden är rena bakhåll. Att höra att samma kollega blivit
attackerad igen, träffad igen, att förstå hur utsatt hennes
situation måste ha varit då stenarna haglade. Att inse att de
kollegor som satt i bilen en sen natt och väntade på låssmed för
att ta sig in i en lägenhet där en person befarades vara död hade
kunnat invalidiseras av den stora gatsten som plötsligt kastades på
deras bil ifrån hög höjd. Att inse att risken är stor att någon
faktiskt dör snart i de här bakhållen och attackerna.
Och de är bara
några av mina egna erfarenheter, Jonas. Men det kanske ändå inte
är de här lösryckta incidenterna, och de tusentals fler som
poliskollektivet delar, som är det största problemet, utan
strukturerna bakom. Strukturerna som gör att vi poliser hatas, inte
bara de som har betett sig dåligt mot dig eller andra, utan alla vi
som faktiskt försöker göra vad vi kan för att arbeta för ett
bättre samhälle, där de svaga skyddas ifrån våld och
kränkningar. Strukturerna som gör att ungdomar som själva inte har
några dåliga erfarenheter av polisen får lära sig att hata oss,
får lära sig att samhället har övergivit dem, får lära sig att
hata samhället, får lära sig värderingar som gör att steget in i
stenkastning eller yrkeskriminalitet blir så mycket mindre, så
mycket lättare att ta. Förstår du Jonas, att med ditt viktiga och
på många sätt fantastiska brev så är du också, på grund av
några oförsiktiga formuleringar, en del av de här strukturerna?
Vad skall vi
göra, Jonas? Hur skall vi lyfta upp, se och bekämpa rasistiska
strukturer utan att falla tillbaka på att döma andra grupper, dela
ut kollektiv skuld, förenkla och polarisera? Hur skall vi bryta den
negativa spiralen av fördomar och hat och få en positiv spiral av
samarbete och förtroende? Det måste gå! Om vi istället för att
generalisera möter och ser varandra som individer oavsett om man är
polis eller författare, ljus eller mörk, man eller kvinna, så har
vi kommit en bit på vägen. Om vi dessutom, utan att på något sätt
förringa det enorma problem rasismen är, kommer ihåg att alla har
en berättelse, en bakgrund till att man är där man är och gör
det man gör, och slutar upp med att demonisera varandra så kanske
vi kan uppnå verklig förändring!
Read more...