Perspektiv om koranbränning

torsdag 9 september 2010

Nu när en av de största nyheterna i världen just nu är att en tokig pastor i en fjuttig liten församling på ca 30 fanatiker i Florida, USA har tänkt bränna ett exemplar av koranen är det dags för lite perspektiv. De som har läst min blogg vet att jag försöker ta ställning starkt och tydligt mot alla former av rasism, och speciellt då den numera i Sverige (och i hela västvärlden) så vanliga rasismen mot muslimer, islamofobin. Och självklart är pastorns planerade lilla bokbål ett solklart uttryck för klockren islamofobi, liksom hans yttrande om att islam härstammar ifrån djävulen är rent islamofobiska. Hans påhitt har också fördömts i princip unisont av alla ledare som yttrat sig i frågan, bland annat president Obama och utrikesminister Clinton, samt överbefälhavaren i Afghanistan, general Petraeus. Men hela historien visar på ett mycket större problem en att det finns enstaka dårar som hyser rasistiska åsikter och gör allt de kan för att provocera, för det kommer det alltid att finnas, i hela världen. Nej, i det här fallet är problemet att denna medvetna provokation ifrån en enskild dåre har förorsakat ett sådant ramaskri i delar av den muslimska världen. En del av skulden till att det blivit så här kan naturligtvis läggas på de massmedia som gottat sig i historien, och på så sätt gett den mångdubbelt mycket större spridning en vad den lille tokpastorn hade kunnat drömma om. Men grundproblemet är självklart att det finns en massa människor som blir så vansinnigt arga bara för att någon har tänkt bränna en bok, om än helig... Utan att gå ner mig för djupt i varför det ligger till så, så ser jag två anledningar till det. Den ena är att stora delar av den muslimska världen konstant känner sig kränkta och förfördelade av västvärlden, framför allt då av USA, genom stödet till Israel trots ockupationen, genom stödet till diktaturer i arabvärlden och krigen i Irak och Afghanistan och genom den diskurs och debatt där islam och muslimer ofta utsätts för olika former av missaktning, vilket gör dem till väldigt lättkränkta. Jag har svårt att se att det skulle få samma genomslag om en turkisk sekulär aktivist brände en koran... Den andra faktorn är religionen i sig, som i ett kulturellt kontext för många blivit så stark att de reagerar mycket mer mot bränningen av en deras heliga skrift än vad de gör mot de kränkningar som människor av kött och blod konstant utsätts för. Och detta, religiös fundamentalism, är naturligtvis en stor del av problemets kärna. Slutligen kan man bara konstatera att medan de västliga ledare som helt riktigt har fördömt bränningen gjort det de bör för att gjuta olja på vågorna så har de muslimska ledare som t.ex. Indonesiens president och Pakistans inrikesminister tvärtom förstorat upp problemet då de kräver ingripanden och talar om "obotlig skada". De hade gjort mycket klokare att helt enkelt konstatera att de, liksom Obama, fördömer handlingen och att måla upp pastorn som det han är, en obetydlig rasistisk dåre...

7 kommentarer:

amanda 9 september 2010 kl. 18:27  

Bra skrivet.. är själv muslim, brukar kallas för fundamentalist eftersom jag ber och täcker mig:) .. Tycker att detta såklart är dåligt av dendär prästen, respektlöst. Men att ge så mycket uppmärksamhet till honom tycker jag är onödigt. All uppmärksamhet har säkert bara gjort honom ännu mer ivrig i att bränna upp Koranen.. Och kanske andra muslimhatare hänger på osv.

Försökte kolla upp vad islam säger om att bränna upp Koranen, hittade detta - "Burning, i.e., burning old copies of the Mus-haf(Quran) in a careful and respectable manner, in a clean and safe place, whilst ensuring that the words are consumed by the fire and the pages are changed."
"But I think that if it is burned then it must be done thoroughly until there is nothing left but ashes, because when printed material is burned, some letters may still be visible after burning, so it is necessary to do it thoroughly until it has turned to ashes. " http://islamqa.com/en/ref/114932/burn%20quran Det står där att man kan göra det om man gör det med respekt och på ett rent ställe.

Fast detta är ju inte i prästens sammanhang :) Men det finns inget där det står något straff för någon som bränner Koranen. Då känner jag ännu mer hur onödigt det är för alla att förstora upp det.

Samol,  9 september 2010 kl. 20:31  

Min fråga till dig då som är muslim?
Är det inte onödigt, ens att skriva om sånt nonsens som att bränna en bok och konsekvenserna med det? Har inte gud, eller allah rättare sagt bättre saker och informera sina undersåtar om?

Magnus Johansson 9 september 2010 kl. 21:37  

"liksom hans [pastor Jones] yttrande om att islam härstammar ifrån djävulen är rent islamofobiska."

Om jag hade varit religiös hade jag nog hållit med pastor Jones, ty det finns överväldigande bevis i islams egna källor Koranen och haditerna att religionen ifråga inte handlar om andlighet utan om våld och makt. Hur mycket har du själv, Martin, studerat islam?

Jimmy,  9 september 2010 kl. 22:04  

Blanda inte ihop att avsky islam som reglion och utövarna muslimer. Själv anser jag att islam är den mest destruktiva kraft som existerar i universum och måste stoppas vid varje tillfälle. Däremot har jag ingenting emot muslimer. Det vore lika efterblivet som att säga att jag hatar barn bara för att jag hatar när barn skadar andra barn.

Titta på nyheterna och jämför ett patetiskt bokbål med de massiva brotten mot mänskligheten som islam har lett till. Massmord, etniska rensningar, avrättningar för godtyckliga brott, fattigdom och svält. Kvinnoförtryck och åsiktsförtryck, listan kan göras oändlig. Snälla ha lite perspektiv :)

Martin 11 september 2010 kl. 19:03  

Tack för kommentarerna. Jag håller med Amanda om att hela uppförstorandet är väldigt onödigt, och jag delar även Samols fundering om att det borde finns saker en gud bekymrar sig mer om, men den funderingen gäller för mig som icke-religiös mycket av det som regleras av religiösa regler, t.ex. katolikernas förbud mot kondomer. Och Magnus, vad gäller innehållet i Islams källor, så finns det även i t.ex. bibeln avsnitt som jag tycker är helt vansinniga och avskyvärda, men en religion definieras inte av sina påstådda källor utan av varje enskild anhängare. Och Jimmy, Och Jimmy, jag tror att du missade min poäng. Sen kan jag bara upprepa det kontraproduktiva att generalisera om en religion som ser helt olika ut för de mängder av utövare som bekänner sig till den eller associerar sig till dess sammanhang. Om du ser till alla brott som kristendomen lett till genom historien så förtjänar den i så fall samma avsky, men det innebär inte att alla kristnas tro är av ondo.

Unknown 20 oktober 2010 kl. 16:05  

Jag ser en tredje bidragande orsak till att det ofta blir ett oproportionerligt stort rabalder kring den här typen av kränkningar:

Det ser ut som att de största protesterna brukar härröra från muslimska länder som har svag demokrati, liten yttrandefrihet och stark polarisering mellan rika och fattiga.

Ledarna i dessa länder har allt att vinna på att rikta sina medborgares frustration mot yttre fiender, så att ledarna slipper ställas till svars för de problem och orättvisor den politik de för leder till.

Många gånger får jag intrycket av att de protesterande har en väldigt liten förståelse över vad det egentligen är de protesterar mot, och den här sortens protester brukar uppmuntras uppifrån, medan protester mot den egna regimen tenderar att slås ned brutalt.

Martin 21 oktober 2010 kl. 13:58  

Johan, jag kan bara instämma helt och hållet med din observation. Visst tjänar den här sortens regimer på att rikta folkets vrede mot en yttre fiende istället för mot alla de orättvisor de utsätts för i sina egna länder.

Skicka en kommentar