Arabisk vår?

fredag 28 januari 2011

Efter att Tunisiens diktator har flytt så skakas nu arabvärldens folkrikaste och på många sätt viktigaste land, Egypten, av spontana folkliga demonstrationer. Egypten, som näst Israel är USAs viktigaste allierade i regionen, har liksom Tunisien och de andra västvänliga diktaturerna i arabvärlden inte utsatts för något direkt tryck utifrån för att demokratiseras. Men inspirerade av resningen i Tunisien ökar det inhemska trycket på regimen, som bland annat försvarar sig med att stänga ned stora delar av internet. Det är bara att hålla tummarna och hoppas att det egyptiska folket lyckas skaka av sig den väst-stödda diktaturen. Om det lyckas kan man verkligen tala om en "arabisk vår", och då ökar möjligheterna troligtvis markant för att även fler diktaturer faller.

6 kommentarer:

Anders,  28 januari 2011 kl. 19:22  

Hrm, ja, de lär ju inte bli demokratier direkt. Snarare islamist-stater med sharialagar.

Anonym,  29 januari 2011 kl. 11:25  

Rekommenderar denna dokumentär:
http://www.youtube.com/watch?v=eAaQNACwaLw

Den förutspådde på många sätt det vi ser hända nu runt om i världen…

Tönne,  30 januari 2011 kl. 16:50  

Även jag fruktar att extrem islam kommer sprida sig i nordafrika, knappast demokrati.

Martin 30 januari 2011 kl. 18:57  

Nu är inte jag någon expert på arabvärlden, men jag ser själv absolut inge tecken på att varken Egypten eller Tunisien kommer att tas över av jihadister. För mig verkar det snarare vara frågan om skrämselpropaganda som arabiska diktatorer och deras vänner i västvärlden (främst USA) använder för att ursäkta diktatur. Sen kommer antagligen inte en folklig demokrati att vara lika vänligt inställd till de västländer som har stöttat deras förtryckare, men det är knappast särskilt konstigt...

LL,  2 februari 2011 kl. 00:05  

Jag tror vist att en del av de som kommer att ta över makten kan beskrivas som jihadister.
Jihad betyder vad jag förstår strävan eller ansträngning, det används ofta för att beskriva en strävan för islams sak. See http://tjuvtittat.se/skyltar/behover-man-verkligen-ova-for-att-kora-in-i-en-folkmassa/
Att Jihad används för att beskriva islamistisk terrorism beror på att terroristerna anser sig strävan för islams sak.

Jag kände inte till muslimska brödraskapet innan men vad jag läst mig till så är det en mycket brokig organisation med olika inriktning i olika länder. I Egypten verkar den domineras av icke extrema religiösa. De verkar ha mer gemensamt med kristdemokraterna än med al-Qaida. Som sagt jag känner inte till dem sen tidigare så jag kan ha fel. Muslimska brödraskapet verkar inte heller dominera oppositionen.

Jag tror att ett demokratiskt Egypten ganska snart kommer att bli allt mer vänligt inställda till västvärlden även om det naturligtvis kommer att finnas åsiktsskillnader och kritik, speciellt mot USA.
Å andra sidan är väldigt många demokratier kritiska mot USA. Demokratier är oftast pragmatiska och inte speciellt långsinta.

Jag orkade inte se hela dokumentären Anonym länkade till (har sett liknande innan) men jag har svårt att förstå att så många tycks tro på "New World Order" och andra konspirationer på den nivån.

Anonym,  4 februari 2011 kl. 15:38  

För att få en bättre inblick i vilka det muslimska brödraskapet är och vad de står för rekommenderar jag en dokumentär som sändes på norska TV2. Mycket välgjord och sevärd! http://www.youtube.com/watch?v=8m2wjj_zJXY

Skicka en kommentar