Salas tiggeriförbud

tisdag 26 april 2011

Så har alltså Sala kommun som första kommun i landet har skrivit in ett förbud mot tiggeri på offentlig plats i de lokala ordningsförskrifterna. Kommunstyrelsens socialdemokratiske ordförande Per-Olov Rapp motiverade initiativet med att det var tänkt att förenkla kampen mot människohandel. Polisen i Västmanland "ifrågasätter om handikappade människor och barn, som börjat dyka upp på gatorna, kunnat ta sig på egen hand till Sverige". "För oss är det här ett sätt att utreda om det finns människohandel bakom. Som det ser ut nu kan vi inte prata med dem eller kräva att de ska legitimera sig" säger presstalesmannen Börje Strömberg.

Jag kan inte låta bli att tänka att pratet om människohandel känns som en rökridå. Som polis så förstår jag verkligen inte vad presstalesmannen Strömberg menar när han hävdar att det behövs ett tiggeriförbud för att kunna prata med folk. Det går alldeles utmärkt att både prata med och identifiera ett eventuellt människohandelsoffer utan en tiggeriförbudslag. Så att det skulle krävas för att kunna utreda människohandel har jag mycket svårt att se. Snarare handlar det om att få bort en företeelse ifrån gatan som man inte gillar. Och troligtvis kommer tiggeriförbudet bara att appliceras på dem som det lokala samhället och den lokala polisen inte vill ha i gatubilden, så gatumusikanter och välgörenhetsorganisationer lär inte bötfällas medan romska tiggare däremot lär vara de första som rensas undan... Läs gärna Gert Gelottes utmärkta krönika i ämnet!

Det finns en anledning att det bara är Sverigedemokraterna på riksplanet som vill ha ett förbud mot tiggeri. Det beror bland annat på att det handlar om människosyn. Jag har mycket svårt att förstå hur de lokala politikerna, och inte minst miljöpartisterna, tänkte då de genomförde den här olyckliga lagen.

3 kommentarer:

rudeboy 26 april 2011 kl. 17:54  

Jaha. Det är väl klart att det handlar om romska tiggare. Vad är problemet? Vill *du* ha romska tiggare på gatorna? Att jämföra dessa med gamla tanter som i röda korsets namn samlar in pengar till välgörenhet är befängt.

//,  26 april 2011 kl. 20:06  

"Snarare handlar det om att få bort en företeelse ifrån gatan som man inte gillar", det är precis vad det handlar om! Vad jag dock inte förstår är hur de kan tigga när behövande i Sverige kan få socialbidrag. Fast ett skäl till det kan väl vara om de vitsas olagligt i Sverige, då lär de inte vilja "avslöja" sig.

Ställer frågan till dig som är polis, men jag förstår om du inte kommer kunna ge ett svar då förbudet är relativt nytt. Om en polis ser en tiggare på stan, vad har denne för befogenheter? Kan polisen med tvång få bort personen från gatan? Jag förstår inte mig på förbudet, blir den som tigger tvungen att böta?

”Rudeboy” – De tigger, eller ett finare ord för dem kanske är ber, om pengar också, fast inte på samma sätt. Men de gör ju samma sak, de står där på stan och ber om pengar.

Martin 28 april 2011 kl. 16:38  

Rudeboy, nej, jag vill inte ha romska tiggare på gatorna. Jag vill nämligen helst inte att någon skall ha det så illa att de tvingas tigga, och fattigdom, utanförskap och diskriminering är enorma problem för Europas romer. Men jag vill absolut inte förbjuda dem som är fattiga att tigga.

"//", de romer som tigger är ofta medborgare i andra EU-länder, t.ex. Rumänien, och har rätten att vistas i Sverige (eller vilket annat EU-land som helst) under tre månader, men de har ingen rätt till svenskt socialbidrag (lika lite som en svensk turist i t.ex. Tyskland kan be om socialbidrag även om han är fattig). Apropå din andra fråga så är det lagligt att tigga i hela Sverige, så jag gör ingenting. Jag vet inte hur förbudet i Sala är tänkt att fungera eller när det träder i kraft.

Skicka en kommentar