I skuggan av Assange...

måndag 25 april 2011

Det dyker periodvis upp avslöjanden ur de enorma källor av information Wikileaks har kommit över som borde leda till krigsrubriker i tidningarna. Nu avslöjas t.ex. att minst 150 personer som konstaterats vara helt oskyldiga afghaner eller pakistanier – bönder, kockar, chaufförer och andra som bara råkat befinna sig i krigszoner, ändå hölls kvar i åratal på fånglägret på Guantanamobasen. Ungefär som om polisen skulle konstatera att de hade gripit fel person för ett rån, men ändå bara hålla kvar den oskyldiga personen i fråga ett par år för att man eventuellt tror sig kunna få ut något användbart ur honom i alla fall, för att det blir för pinsamt att släppa honom, eller för att man helt enkelt inte orkar bry sig om att man fortfarande har den där oskyldiga människan inspärrad.

Sådana avslöjanden är enormt viktiga då de visar på kränkningar av mänskliga rättigheter och då de är ägnade att skrämma makthavare att ha i åtanke att det de gör i nattens mörker någon gång kan komma att synas i dagens ljus. Och den person som verkar ha gjort välgärningen att avslöja detta och mängder med andra brott och vidrigheter (allt sedan filmen då den amerikanska helikopterbesättningen mejar ner civila i Bagdad), Bradley Manning, sitter fängslad, isolerad och utsätts enligt uppgifter för tortyrlik behandling. Det är Bradley Manning som värdens vänsterintellektuella, människorättsförsvarare, med mera borde sluta upp bakom, inte Julian Assange som har hamnat i klistret för att han verkar ha svårt med att tyda och/eller respektera det motsatta könets signaler och vilja i sovrummet...

Jag har ofta lite svårt för Jan Guillou, men läs gärna hans kolumn om Manning och Assange.

3 kommentarer:

Anonym,  25 april 2011 kl. 18:31  

Spot on. Det där var exakt vad jag hade velat skriva om detta, inklusive de sista styckena om Guillou och Assange. Så nu gör jag inte det. Ha det bra i vårsolen!

OldWolf 25 april 2011 kl. 20:08  

Eftersom du inte verkar vara mera påläst om Wikileaks, Julian Assange och Bradley Manning än Jan G, borde du avhålla dig från att kommentera den biten

Martin 26 april 2011 kl. 13:05  

Tack Drama :-). Och detsamma!

Gammelvargen, det må vara så att varken jag eller Jan Guillou är "pålästa" i Assange-fallet, men sen tycker inte jag heller att man måste vara expert på något för att få ha rätten att yttra sig (och jag gissar att Guillou skulle hålla med mig...). Om du har några invändningar i sak mot mitt inlägg så är du välkommen med dom, annars tillför inte din kommentar särskilt mycket.

Skicka en kommentar