Föreläsning om öppenhet för lärare på polisskolan

tisdag 1 april 2014

Har igår och idag varit inbjuden till Växjö för att föreläsa (låter så pretentiöst...) för lärare och fjärdeterminare på polisskolan. Jag berättade om mitt bloggande, varför jag skriver och vad som driver mig. Budskapet handlade främst om nyttan/behovet av öppenhet, men också om förmågan att vara självkritiska (både på individuell och organisatorisk nivå). Jag tror att öppenhet och självkritik är nödvändigt både för att bli en genuint lärande organisation och för att få (och förtjäna) ett större förtroende, speciellt i de områden där det är lågt. Liksom ödmjukhet och respekt känns öppenhet och självkritik för mig som en naturlig del av en medvetenhet om att vi ju faktiskt arbetar på folkets uppdrag.

Föreläsningarna kändes uppskattade, även om jag nog hade förväntat mig fler frågor och mer mothugg (speciellt ifrån lärarna, som var den tystare,och betydligt mindre, gruppen), eftersom en del av det jag har gjort/skrivit av förståeliga skäl är kontroversiellt. Den första sessionen, den med lärarna, spelades in. Om någon mot förmodan är tillräckligt intresserad för att titta/lyssna på föreläsningen så finns den på YouTube. Jag såg de första tre minuterna, och det framgår ganska tydligt att jag inte är någon föreläsare, utan mer försöker söka någon sorts samtal med åhörarna... Och att jag kliar mig på hakan/näsan stup i kvarten... Hur som helst, för den nyfikne så finns länken här. Tittar ni, så får ni dock se till att hålla ut igenom de första struliga minuterna...

De texter som jag refererar till under föreläsningen har också lagts upp, de finns här:

2 kommentarer:

Anonym,  5 april 2014 kl. 01:13  

Hej Martin
Du skriver att du vill förbättra förtroendet för polisen! tror du inte att en viktig del för att göra det skulle vara att ändra metoder vid drogtester, Jag menar i Sverige så tas en person som misstänktes för drogpåverkan in för ett förnedrande kissprov och detta endast på vad polisen tror. Varje år tas det in väldigt många på ett sådant prov som är oskyldiga och detta skapar både hat och misstro mot polisen i en rätt stor grad då en som är oskyldig praktiskt taget grips tas till stationen får ofta klä av sig naken i hot om våld och sen kissa framför en polis. Varför börjar man inte använda en narkometer en apparat som likt en alkomätare visar om någon har droger i kroppen och ska tas med för vidare prov.

Detta skulle göra att man inte bara slutar att ta in oskyldiga utan också göra så att man effektiviserar kampen mot droger om en narkometer blir lika vanligt som en alkomätare! Det skulle inte bara höja förtroende och minska hat mot polisen utan det skulle också minska rädslan som många icke brottslingar laglydiga medborgare har för polisen, Många som aldrig ens begått det minsta brott i sitt liv är rädda för poliser just av anledningen att man kan bli intagen för detta förnedrande test bara hursomhelst beroende på polismannen/kvinnans tycke. Jag vet exempelvis själv att jag aldrig frivilligt skulle gå fram till en polis eller gå åt samma håll som en polis av just rädslan att denne skulle få för sig att plötsligt gripa mig för ett förnedrande kissprov och jag har aldrig ens testat någon typ av drog eller ens snott ett tuggummi hur skulle det kännas att behöva gå igenom en sådan förnedring när man inte är någon typ av brottsling?

drogtester drabbar oftast ungdomar verkar det som och tänkt dig själv dom som inte är påverkade och tas in hur tror du dom känner efter en sån behandling. Jag tror dom som tas in felaktigt känner en sak HAT! Det är därför som en narkometer skulle vara så bra man slutar ta in oskyldiga. Eftersom du skriver att du vill arbeta för en öppnare och bättre kår så skulle du väl kunna skriva om just detta för jag tror att tar man in narkometer så tar man bort en hell del misstro och hat och rädsla för polisen.I övrigt tycker att din blogg är skitbra och intressant
Här är en sida om narkomätare http://www.sydsvenskan.se/sverige/polis-ska-testa-narkometer/
MVH Victor

Martin 12 april 2014 kl. 13:44  

Tack för dina tankar, Viktor! Jag håller med dig i det mesta som du skriver (man brukar dock aldrig tvinga någon att klä av sig naken då man tar kissprov, det räcker naturligvis med att kissa på ett helt vanligt sätt). Självklart skulle en narkometer vara ett bra verktyg, som alla poliser skulle välkomna. Jag vet dock inte hur det står till med den tekniska utvecklingen,. Det finns ju ett antal olika droger som man skulle behöva kunna testa för. Hur som helst så är det även viktigt att överväga när det är befogat att ta in någon på urinprov. Jag tror som du att det skapar stor frustration, och att det bör göras restriktivt.

Skicka en kommentar