Att skylla på vädret - ett beklagligt ansvarstagande

lördag 25 december 2010

Efter ett enormt kaos i tågtrafiken dagarna innan jul, så konstaterar den ansvarige ministern Catharina Elmsäter-Svärd att både SJ och Trafikverket har skött sig utomordentligt bra, och att ingen i parktiken har gjort några fel. Kontentan av ministerns uttalande är att vi helt enkelt måste räkna med kaos och förseningar då vargavintern slår till, och Elmsäter-Svärd konstaterar också att "Det kanske till och med är så att man inte kan fira jul på jul­afton, utan att man får ställa sig in på att ha julfirande någon annan dag".

Visst kan man ha förståelse för att snöstormar orsakar problem. Det känns dock ändå väl passivt och defensivt att, som Elmsäter-Svärd verkar göra, hävda att det inte går att få tågtrafiken att fungera bättre än vad den gör idag. Sverige har väldigt mycket förseningar om man gör en internationell jämförelse. Och informationen om förseningarna fortfarande är ytterst undermålig, som exempel kan jag nämna att när jag satt på Stockholm-Göteborg tåget sist och vi hade stått stilla i kanske två och en halv timmar i trakterna kring Hallsberg, så visade skyltarna i Göteborg fortfarande en timmes försening. Om man tillåter sig vara lite raljant kan man säga att det faktiskt inte borde vara omöjligt att se till att ha ett järnvägsnät som klarar lite snö ett halvsekel efter att människan satte sin fot på månen...

Nej, Elmsäter-Svärds attityd kanske snarare borde förklaras med att regeringen fått en hel del kritik ifrån bland annat Seko för att inte ge tillräckligt med pengar för reparation och underhåll av spåren. Och istället för att ta på sig ett eget ansvar för tågkaoset och för att människor får fira jul på Stockholms Central eller i Hallsberg, så torde det ju vara lättare att helt enkelt skylla på vädret och hävda att inget kunde ha gjorts åt saken...

3 kommentarer:

Leffe,  25 december 2010 kl. 22:54  

Du kör med lösryckta citat ur en intervju i DN, och "glömmer bort" att ta med att hon tycket att det verkligen är supertråkigt att en del tvingats fira jul på tåget. Ganska billigt tycker jag. För övrigt lika billigt som DN själva valde att redigera sin förstasida idag.

Sedan är det inte hennes fel att järnvägsnätet har för låg kapacitet och i dag används till eller över bristningsgränsen. Det ansvaret ligger på samtliga regeringar kanske 40-50 år tillbaka i tiden som underlåtit att göra ordentliga kapacitetsförbättringar.

Att Trafikverket är kassa på att informera om förseningar är självklart illa, men inte ett särskilt stort problem i förhållande till att tågsystemet är så känsligt för störningar.

Och nej, det finns inget som Elmsäter-Svärd har kunnat göra åt tågkaoset sedan sitt tillträde i slutet av september. Däremot så har hon en klar poäng i att aktörerna verkar samarbeta bättre i år än förra året och det är naturligtvis en förbättring. Men det kommer att ta tiotals år (om det räcker) att få ordning på tågtrafiken i Sverige.

Anonym,  26 december 2010 kl. 12:50  

När jag reser nånstans inom landet så undviker jag i möjligaste mån SJ och har så gjort de senaste åren. Jag föredrar landsvägsbuss där det går, för de tar sig fram och har inga förseningar och det är enkelt att förstå kostnaden för resan från punkt A till punkt B, den är densamma oavsett när du köper biljetten. Dessutom betydligt billigare än motsvarande tågbiljett.

Jag prioriterar att komma fram till ett hyfsat pris före bekvämligheten med ett tåg där jag oftast är nervös för ev. förseningar, och att jag ska hinna med anslutningar i rätt tid. För den sträckan jag oftast reser har två eller tre byten med tåg, medan bussen går nonstop.

Så nej, SJ och allt strul de står för, står inte högt i kurs hos mig.

Förresten är den här videon rätt kul att se:
http://www.youtube.com/watch?v=gAg8tssYFlI

I Finland och Ryssland verkar järnvägsnätet inte lika känsligt för vinter. (Eller så blir det så stora rubriker vid störningar i tågtrafiken där att de når hit?)

/Pythia

Martin 26 december 2010 kl. 16:46  

Leffe, jag kan ta på mig att citatet är aningen lösryckt, även om jag inte rubriksatte med det som DN gjorde, men min poäng är att jag tycker att ministern har fel attityd. Även om det inte är hennes fel att situationen ser ut som den gör idag, så är det hennes ansvar att göra något åt det, och om man då inte ens tycker att det finns ett problem är man helt fel ute. Det visar också Sekos kritik om brist på pengar till reparation och underhåll.

Pythia, det är trist om man måste välja buss framför det miljövänligare och bekvämare tåget, men jag förstår dig. Priserna är också ett problem. Rolig filmsnutt, förresten :-).

Skicka en kommentar