Om det destruktiva polishatet i vissa förortortsmiljöer
torsdag 21 mars 2013
Jag kontaktade SVT Debatt med avsikt att få texten om "reva" och avhumanisering som finns nedan i bloggen publicerad där. Den ansågs inte passa, men jag fick istället frågan om jag ville skriva ett svar på Johannes Anyurus text på SVT Debatt. Eftersom jag redan hade funderat en del kring vad polishatet beror på och gör med förorten så accepterade jag. Resultatet finns här. Nedan finner ni en mindre redigerad, version, där en hel del som skalades bort för att få ned längden till vad som passar på SVT Debatt finns med.
Jag var då jag började
arbeta som polis medveten om att många människor ogillar polisen.
Ett polisingripande kan innebära att någon känner sig kränkt. Då
människor grips, rapporteras, kontrolleras, avvisas eller på annat
sätt utsätts för polisens myndighetsutövning så kan det väcka
irritation eller ilska, även om det ofta är lätt att se hur
åtgärden värnar om någon annan, om samhället i sin helhet. Jag
hade dock ingen aning om hur utbrett och starkt polishatet var i
några av de segregerade förorterna, speciellt bland unga. Att en
del barn i mellanstadieåldern redan hade lärt sig att skrika ”fuck
aina” då man var i närheten. Att vi får våra bilar
vandaliserade med jämna mellanrum om de lämnas ovaktade. Och att vi
regelbundet utsätts för stenkastning, ibland lockas in i regelrätta
bakhåll där någon ringer in ett falskt larm och man har laddat upp
med stora stenar att kasta ifrån höjd. Det känns närmast
surrealistiskt och djupt tragisk att vi, då vi faktiskt åker in i
ett område för att hjälpa, för att människor är i nöd eller
har utsatts för brott, attackeras som om vi vore en ockupationsmakt.
Det är endast en fråga om tur att ingen kollega ännu har skadats
allvarlig eller dödats av en tung sten som träffar illa.
Vad beror hatet på?
Polisens ingripanden i de här områdena? Då förekomsten av
exempelvis inbrott och personrån är skyhögt över rikssnittet så
görs det naturligtvis fler kontroller, både i samband med att ett
brott precis har utförts och för att försöka förebygga brott.
Att inte arbeta så hade varit att säga att människor i de
segregerade förorterna inte har samma rätt att få de brott de
utsätts för utredda och beivrade som alla andra. Polisen har dock
anledning till självkritik. Det finns strukturella problem med
ledning och styrning som gör att man fokuserar mer på ”resultat”
än på uppdragets i grunden humanistiska natur. Då dåliga beslut
fattas så försvåras också den interna diskussionen om t.ex.
värdringsfrågor av att takhöjden lämnar en hel del att önska.
”Reva” och de kritiserade kontrollerna i lokaltrafiken är ett
exempel på där ett beslut på ledningsnivå direkt har skadat
förtroendet för polisen, speciellt hos människor med utländsk
bakgrund. Sen gör poliser ibland misstag och/eller brister i
bemötande, vilket alltid är djupt olyckligt. Då och då dyker det
även upp exempel på poliser som uttrycker sig rasistiskt, som då
en skånepolis under upploppsinsats refererade till någon som en
”apajävel”. Det rör sig dock om enstaka undantag, många
poliser har själv utländsk bakgrund och rasism tolereras normalt
varken av ledning eller kollegor.
Jag kan inte heller se hur
några enstaka dåliga beslut eller mindre lyckade ingripande, eller
ens rasistiska uttalanden, hur totalt oacceptabla de än är, kan
förklara att hatet mot hela poliskåren är så pass utbrett bland
ungdomar i förorten. Min erfarenhet är att de allra flesta poliser
gör sitt bästa för att vara kommunikativa och ha ett bra
bemötande, även då de möts av fientlighet och förolämpningar.
Varför döms vi då alla ut efter vad några få har gjort? Jag är
övertygad om att det till stor del beror på att många förortsbor
får sin uppfattning om polisen mer ifrån vad som sägs om oss och
hur vi tolkas, än hur vi faktiskt beter oss. Det finns en
föreställning av polisen som förtryckande, fascistisk och
rasistisk. Vi avhumaniseras till ”snuten” eller ”aina” och
allt vi gör tolkas utifrån nidbilden av oss, berättas om,
förvrids, tills även helt korrekta ingripanden kan tas som bevis på
fascism eller rasism. Det intressanta är att den här
avhumaniserande kollektiviseringen, där poliser inte längre ses som
individer, följder samma logik som rasismen. Både vad gäller hur
fakta ofta vinklas och förvrids för att passa in i en existerande
nidbild och hur alla, oavsett möjlighet att påverka, görs
ansvariga för enskilda individers handlingar. Rent livsfarlig
stenkastning mot enskilda poliser verkar försvaras eller ursäktas
med en föreställning av att vi alla delar någon sorts kollektiv
skuld, detta trots att de flesta poliser bara gör sitt bästa för
att jobba för ett bättre samhälle.
Det är också viktigt att
påpeka att det inte bara är polisen som attackeras. Även
brandkåren och andra som ses som företrädare för samhället
utsätts för stenkastning, och de attackerna kan ju knappast bero på
kontroller. Naturligtvis skapar både det sociala utanförskapet i
förorten och den strukturella diskriminering som människor med
utländsk bakgrund utsätts för en frustration. Kampen för lägre
arbetslöshet, bättre skolor, tidigt och kraftfullt stöd till
familjer med problem och andra sociala insatser är det främsta och
viktigaste sättet att bekämpa både utanförskap och kriminalitet.
Diskriminering, inte minst på arbetsmarknaden, är ett enormt
samhällsproblem. Men inget av detta räcker dock som förklaring
till stenkastning eller vandalism mot polis och brandkår. Det finns
många områden i Sverige (inte minst på landsbygden) med socialt
utanförskap, och det finns andra grupper än förortsbor som utsätts
för strukturell diskriminering (kvinnor, samer, homosexuella, mm)
utan att det leder till attacker mot brandbilar.
Det är uppenbart att det
är samma strukturer som ligger bakom attackerna på polis och på
andra samhällsföreträdare (som brandkåren), samt att det inte
räcker med utanförskap som förklaringsmodell utan att det också
handlar om värderingar och subkulturer. Värderingar som säger att
samhällets representanter skall hålla sig borta ifrån förorten,
att det är fult att berätta för polisen om brott (”gola”), att
de enda maktstrukturer som räknas är förortens egna. Dessa
värderingar, som kraftigt stärker kriminellas status och förenklar
deras "arbete" och rekrytering, delas dock av många
vanliga förortsungdomar, trots att dem som främst drabbas av de
problem och kränkningar kriminaliteten innebär är deras egna
släktingar och grannar. Varför? För att de sprids av många av de
ledare och förebilder som har starkast inflytande i förorterna.
Jag blev i höstas i
egenskap av polis blivit inbjuden till ett samtal med några
förortsungdomar, arrangerat av tidningen "Norra Sidan".
Jag trodde att vi skulle prata om mötet mellan polis och ungdomar.
Den mest militante av dem, Rami Al-khamisi ifrån organisationen
"Megafonen", hade dock redan sin världsbild vad gäller
det mötet så klar för sig att dialogen uteblev. Polisen borde helt
lämna förorten, vi var inte välkomna där. Vi var fortfarande
ansvariga för att lösa alla brott. Dock utan att få någon hjälp,
då han själv aldrig skulle "gola". Han fortsatte att
klargöra att polisens egentliga uppgift ifrån makthavarna var att
förtrycka människorna i förorten, och att inga "vita",
varken poliser, lärare, eller tjänstemän hade någon rätt att
fatta beslut i förorten. Al-Khamisi har i förra veckan skrivit en
artikel här på SVT Debatt. Den är välskriven och mer nyanserat
formulerad, men budskapet att samhället har övergivit förorten och
polisen befinner sig där för att förtrycka folk (och inte för att
skydda, hjälpa och beivra brott) är tydligt.
En annan ledargestalt med
stort inflytande i förortsmiljöer, organisationen Pantrarnas
Johannes Anyuru, har också skrivit en artikel på SVT Debatt, där
samma världsbild presenteras med ett mer poetiskt grepp. Anyuru tar
i sin text upp exempel som jag har väldigt svårt att förhålla mig
till. Att polisen skulle åka omkring och slänga in ungdomar i
bussar, misshandla dem, och sedan dumpa dem i något skogsområde är
helt enkelt så långt ifrån allt jag har sett, hört eller ens hört
talas om i dagens Sverige att jag har svårt att tro att det är en
objektiv berättelse av ett faktiskt händelseförlopp. Hur som helst
så målar Anyuru upp en bild av en kraftigt rasistisk polis vars
försök till nätverkande med förortsungdomar egentligen bara är
nya sätt att utöva förtryck på. På Pantrarnas hemsida kan man
för övrigt, i en dikt under taggen "Polisen/grisen", läsa
hur politiker jämförs med råttor, hur man skall be poliser "suga
av" en och att fältare skall "klä av sig nakna och va
redo för o bli tagna". Al-khamisi och Anyuru är långt ifrån
ensamma om sprida en berättelse där polisen är en förtryckare och
samhället helt har vänt förorten ryggen. Många fritidsledare och
lokala förebilder delar och sprider samma tankar och idéer. Även
musiker, kulturpersonligheter, journalister, politiker,
frivilligorganisationer och många andra återberättar ibland olika
aspekter av den här världsbilden. Inte konstigt att det kastas
sten.
Polishat är dock inte den
enda konsekvensen. Denna berättelse om förorten gör att det blir
lätt för förortsungdomar på glid att för sig själva eller andra
bygga sin identitet på att definiera sig i motsatsförhållande till
samhället och göra kriminella livsval. Om du som vilsen ungdom får
lära dig att samhället håller på att utsätta dig för förtryck,
då blir naturligtvis steget till att vända dess regler ryggen och
börja ägna dig åt kriminalitet betydligt lättare att ta. Och om
människor i din omgivning sedan signalerar att de poliser, lärare
och socialsekreterare som försöker få dig att bryta upp ifrån en
kriminell bana inte har någon legitimitet, så undergräver man även
de processer som samhället har för att få unga kriminella att
överge brottets bana.
Som det ser ut nu i de
värst utsatta förorterna så räcker det inte med den, absolut
nödvändiga, satsningen samhället behöver göra mot socialt
utanförskap. Så länge tillräckligt många ungdomar i
högstadieåldern redan har en kriminell identitet är det väldigt
svårt att skapa en trygg och konstruktiv skolmiljö. Då
fritidsgårdar ibland bränns ned och de fritidsledare som faktiskt
gör sin samhällsplikt och talar med polisen angående pågående
brottsutredningar riskerar att misshandlas är det inte brist på
pengar som är det enda problemet. Så länge rån och stölder är
allt för vanliga, så kommer det vara svårt att locka fler
näringsidkare eller institutioner till lokalsamhället som kan skapa
jobb och dynamik. Tvärtom har jag i jobbet träffat många boende
som helt enkelt inte orkar längre, efter att lägenheten länsats
för andra gången eller sonen har rånats på sin tredje
mobiltelefon. Och det är ofta de som lämnar som skulle ha behövts
mest för att vända utvecklingen.
Organisationer
som Megafonen och Pantrarna gör mycket bra och viktigt arbete i
förorten genom att organisera människor, lyfta upp samhällsproblem,
utbilda och bilda opinion. Därför är det för mig ironiskt att de
ibland även sprider en världsbild av
samhälls- och polishat, då den världbilden leder till ökade
konflikter och mer kriminalitet, och därför starkt
bidrar till att hindra förorten från att utvecklas. Och de som får
betala priset är den stora majoriteten hederliga förortsbor
som, förutom det sociala utanförskapet, dessutom lever med stor
otrygghet och utsatthet.
Som
det ser ut idag är situationen
i de segregerade storstadsförorterna ett av Sveriges absolut största
samhällsproblem. Om vi istället kan vända utvecklingen ifrån
dagens negativa spiral till en positiv sådan så skulle samma
områden istället kunna bli framåtsträvande centrum för både
kulturella aktiviteter och kreativt företagande. Men det kräver
inte bara att staten och samhället satsar, utan också att en ny
världsbild genomsyrar förorten, en världsbild byggd på
värderingar av hopp, samarbete och delaktighet. Lokalt
förankrade ledare som Rami Al-khamisi och Johannes Anyuru har
trovärdigheten att sprida den världsbilden och möjligheten att på
så sätt göra en enorm insats för både förorten och samhället i
stort.
8 kommentarer:
Mycket läsvärt o klokt, tycker jag. Tack för att du tog dig tiden att formulera dessa tankar.
/Clabbet
Mycket klokt och välformulerat och med en tydlig vision om hur det skulle kunna gå till att vända den negativa spiralen i förorterna.
Välskrivet, Martin!
//Pythia
Lysande insikt och artikel.
Varför vill inte förortens medmänniskor leva ett tryggt och behagligt liv?
Jag tror viljan finns, men att man inte vågar/orkar engagera sig i vad som är allas gemensamma samhällsansvar. Man ger upp och resignerar, låter buset visa vägen.
Märkligt att all respekt för medmänniskor är som bortblåst, inte minst respekt för de som i egenskap av poliser eller andra, som av fri vilja arbetar för att hjälpa och göra insatser till samhällets väl och gagn.
Vill inte
förortens medmänniskor leva ett tryggt och behagligt liv? Jag tror viljan finns, men att man inte vågar/orkar engagera sig i vad som är allas gemensamma samhällsansvar. Man ger upp och resignerar, låter buset visa vägen.
Tyvärr bidrar nog skolans slapphet och oförmåga att sätta gränser och tydliga riktlinjer, till att man redan i unga år tillåts en 'never mind' attityd som snarast bejakar denna märkliga brist på respekt, brist på förmåga att förstå samhället och allas gemensamma ansvar som verkar råda.
Allt skall hela tiden vara någons fel och enskillt samhällsansvar är som bortblåst. Blir man upprörd, inte får göra som man vill, ja då är det bara att anmäla. Anmäla poliser som gör vad de är anställda för att göra, anmäla den som vågar ta ansvar osv osv.
Har skola och samhälle inget maktmedel, då går det bara vidare och allt detta kommer att förvärras.
Kan inte myndigheter och dess myndighetsutövare ges förutsättningarna som krävs, då råder djungelns lag allena.
Anonym, 21 mars 2013 23:09:
Jag ser inte mycket till idéer om hur trenden skulle kunna vändas?
I övrigt en välskriven artikel, och det som framför allt slår mig när jag läser den är att det är en Miljöpartist som skrivit den.
Med venlig hilsen,
Nielsen
@Anonym 23:39
Det räcker med ett mycket litet antal människor för att skapa otrygghet bland människor. Så förortens människor vill precis som alla andra svenskar ha det lugnt och tryggt.
Däremot finns det farliga gänggrupperingar som möjliggjort detta. Jag kommer själv ihåg hur arg jag var 2003 när vissa av mina kollegor i SSU lyckades sabotera polisens punktmarkering av kriminella ungdomsgäng (ansågs rasistiskt...). Det är den idiotin som förorterna nu får betala för då gängen befäst sin ställning.
Tack för kommentarerna!
De flesta i förorten vill självklart bara leva trygga liv. En liten minoritet är kriminella, och sabbar för alla. Sen finns det en större grupp som sprider en världsbild som gör det svårare att bekämpa kriminalitet, svårare att mötas kring förbättringar då det mest handlar om konflikt/konfrontation. Trist.
Hej Martin,
Läste just stycket med dig på DN. Ville bara säga,tycker du verkar oerhört klok och balanserad. Det känns som folk har svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt numera. Tack för ditt engagemang./Ung från förorten
Stort tack för dina varma ord, "ung ifrån förorten"! Ber om ursäkt för det långsamma svaret, har inte haft koll på kommentarerna på ett tag. Tack igen!
Skicka en kommentar