Media i samband med Husbykravallerna

torsdag 20 juni 2013

Jag har sedan jag började skriva flera gånger, främst på min polisblogg, berört problemen med kriminalitet och utanförskap i de mest segregerade förorterna.

I höstas skrev jag dessutom en uppmärksammad text på Newsmill om det polishat som florerar i främst vissa grupper av ungdomar med förortsbakgrund. Med anledning av det så blev jag då kravallerna och upploppen startade i Husby kontaktad av flera medier som ville höra mina tankar om det som hände.

Mitt första bidrag till diskussionen var en text på SVT Debatt som rubriksattes "De enda som tjänar på upploppen är rasister och gangsters". Nästa dag blev jag inbjuden till Studio Ett, där jag fick frågor om vad som ligger bakom oroligheterna och vad polisen gör för att försöka hantera situationen. Senare intervjuades jag även av Expressens web-TV. Jag blev också intervjuad av DNs Ulrika By, samt av SVT ABC (3:40 in på inslaget). En kort sekvens ifrån ABC-intervjun hamnade sedan på Aktuellt. De flesta av dessa framträdanden sammanfattades av polisförbundet i Stockholms sida "Blåljus" genom den här texten.

Flera dagar senare märkte jag att min text på SVT Debatt även hade citerats av folkpartiets Gulan Avci i en Brännpunktartikel (sist i texten), samt att Metro hade gjort en nyhetsartikel av innehållet i debattartikeln.

Efter att situationen i Husby hade lugnat ned sig, så skrev jag en ny text för SVT Debatt, som främst berörde mediehanteringen av upploppen, och hur de hade omtolkats till en legitim revolutionär kamp.

För den intresserade, så rekommenderarjag främst den första artikeln på SVT Debatt, DN-intervjun samt Studio Ett (där jag talar sist i inslaget).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar