Bukarest Pride

måndag 9 juni 2014

Jag deltog i helgen i Bukarest Pride i Rumänien. Texten nedan, tagen ifrån en FB status, skrevs på kvällen efter paraden:

Idag är jag speciellt stolt. Efter att tillsammans med Göran Stanton (på arrangörernas begäran) ha gått främst i Bukarest Prideparad så känns det som att det finns mycket att vara stolt över. Jag är stolt över Sverige, vars ambassadör gick med i tåget (och har gjort så sedan han tillträdde) samt var en av tre talare i slutet av paraden. Vi tar ställning och gör nytta på arenor där svensk media och allmänhet aldrig ser det. Jag är stolt över svensk polis, som faktiskt lät mig och Göran gå i paraden i ett annat land i svensk uniform. Men främst är jag stolt över den rörelse av fantastiska människor som vågar vara dem de är trots omgivningens fördomar och förtryck, som spränger gränser med kärlek och glädje.

När George Michaels "Freedom" dundrade ut i högtalarna så kändes det som att det där och då för de dryga tusen deltagarna i Pride-tåget inte spelade någon roll att de marscherade på en närmast tom gata, där det fanns fler vaktande poliser än åskådare. Det kändes som att trots att det rumänska parlamentets talmans popularitet gick upp efter att han uttalade sig grovt homofobiskt, trots att det i en annan del av staden pågick en "normalitetsparad" för att protestera mot just den kärlek som manifesterades i Prideparaden, så strålade hela tåget av kraft och lycka. Och jag blev nästan hög på den positiva energin.

I think there's something you should know
I think it's time I told you so
There's something deep inside of me
There's someone else I've got to be
Take back your picture in a frame
Take back your singing in the rain
I just hope you understand
Sometimes the clothes do not make the man

Rumänien: "I think there´s something you sholud know"... Det gäller i ännu högre grad Ryssland, vars ambassad vi stannade till vid och där det hölls tal. Det gäller så klart också resten av världen, även vårt jämförelsevis mer liberala och mindre fördomsfulla Sverige. Vi är långt ifrån framme.

Och det verkar som om Rumänien fick veta idag. Jag har själv aldrig fotats och filmats så mycket förr. Inslaget med oss har redan visats på flera rumänska TV-kanaler. Jag har intervjuats, och flera gånger frågats om jag är riktig polis (ja), om jag är homosexuell (nej), och varför jag då är här. Har försökt svara kort och kärnfullt "Eftersom hbtq-rättigheter är mänskliga rättigheter, och mänskliga rättigheter berör alla, är allas ansvar. Och speciellt om man jobbar som polis".


Deltagandet i paraden ledde även till en debattartikel på Nyheter24 om att homofobi även finns i vårt samhälle, och att vi alla behöver ta ställning, och vara vaksamma mot våra fördomar.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar