Polishat
onsdag 30 december 2015
Följande text publicerades den 16 december på SVT Opinion som ett svar på en Facebookstatus av poeten Athena Farrokhzad:
"Happy international ACAB day.
Leve snuthatet som ideologisk kompass."
Så avslutade den hyllade poeten Athena
Farrokzhad en Facebookstatus härom dagen.
Det "snuthat" som Farrokzhad
värnar om är något som jag och många av mina kollegor möter
regelbundet, och inte bara ifrån personer som begår brott utan även
från människor som aldrig har haft med polisen att göra. Hatet
leder ibland till attacker, en del av dem livsfarliga, mot kollegor
som inte gjort annat än att svara på ett larm. Men det drabbar inte
bara poliser, det kan även hindra oss från att nå fram till en
person i nöd. Och framför allt leder det till att det blir svårare
för oss att hjälpa, bygga relationer och skapa trygghet i en del av
de områden där behovet är som störst.
Just hatet som "ideologisk
kompass" är kanske det som jag har haft svårast att förstå.
Jag kan greppa att personer som har egna dåliga erfarenheter av
polisen kan hata, och det finns många som har det. Men att klumpa
ihop en grupp människor och sen hata alla för vad några har gjort?
Vi vet mycket väl hur farligt den sortens tänkande är.
Nu har dock Farrokzhad förklarat.
"Snutens", d.v.s vår, enda funktion är att "skydda
staten och kapitalets intressen", och det är därför vi skall
hatas. Tydligt, men väldigt ihåligt och okunnigt. Hur skyddar jag
"statens och kapitalets intressen" när jag hjälper en
kvinna som blir slagen av sin man? När jag utreder en våldtäkt?
När jag patrullerar i en förort och skapar relationer, samt
förebygger brott? När jag åker på ett självmordsförsök, eller
tvingas skära ner någon som ingen hann fram till i tid och sen
möter den förtvivlade familjen? Att bygga sitt hat på ett så
trasigt resonemang är rent antiintellektuellt.
Och vilket samhälle har de som inte
vill ha några poliser tänkt sig? Resultatet utan ett demokratiskt
underbyggt och av lagar styrt våldsmonopol blir ju att den starkes
rätt råder oinskränkt. Har du vapen, vänner eller våldskapital,
så går du säker, annars har du inget att sätta emot. Det blir ett
klansamhälle där man får säkerhet genom tillhörighet till
familj, företag eller "firma", och ett extremt
machosamhälle där många kvinnor blir beroende av fäder och makar
för beskydd eller upprättelse.
När man som polis möter offren för
grov och kränkande brottslighet så är det lätt att förstå
hatets lockelse. Men när man tar sig tid att prata med misstänkta
förövare så är det svårt att inte märka att även bakom
avskyvärda handlingar så finns det människor som också kan ha
goda sidor. Och än mer hur vanskligt det är att se till uppfattade
grupper istället för att möta varje individ som en ny människa.
Det finns några kollegor som inte klarar det. Ett skräckexempel kom
nyligen från Norrköping där (om videon är autentisk) en gruppchef
ropar "Vi dödar dom jävlarna" vid ett ingripande. Ett
sådant uttalande är fullständigt oförsvarligt som polis, och ger
också en fingervisning av vad som händer om man släpper hatet
fritt (i det här fallet mot kriminella) och slutar se människor.
Även om kraven på polisers uppförande i tjänsten med all rätt är
väldigt mycket högre än på gemene man, så är parallellerna till
det kollektiva hat Farrokzhad förespråkar uppenbara.
Vad som behövs är snarare mindre hat
och mer dialog. Athena Farrokzhad, eller vem
som helst som tänker att "All Cops Are Bastards", är
välkommen att komma ut till Husby och diskutera polisen med mig. Jag
tror också att det finns tusentals kollegor i hela landet som gärna
tar det samtalet med dem som kan tänkas behöva prata med oss. Det
handlar inte bara om behovet av att förklara polisarbetet och slå
hål på felaktiga föreställningar om vad det innebär, det är
precis lika viktigt att de som har kränkande erfarenheter av polisen
får berätta och att vi får lyssna och ta till oss. Det är i mötet
som fördomar försvinner och kan ersättas av respekt. Men det
kräver att man är beredd att lämna sitt hat bakom sig.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar