Fettskatt?

tisdag 4 januari 2011

Med reservation för att jag inte vet vad centerns kommunalråd i Uppsala, Stefan Hanna, ursprungligen har sagt eller skrivit, så tänkte jag ändå kommentera debatten om att beskatta feta. Självklart så skall man inte lägga en extra skatt på människor bara för att de är överviktiga, lika lite som man skall beskatta andra faktorer som ökar risken för sjukdom eller ohälsa, t.ex. att en person är rökare. Däremot tycker jag själv inte att det hade varit konstigt med en punktskatt på matvaror som kan vara skadliga för hälsan, t.ex. godis, chips, läsk, eller dylikt. På samma sätt som cigaretter och alkohol beskattas just för att de leder till ökade samhällskostnader (även om båda de produkterna är alldeles för billiga för att täcka alla utgifter de skapar), så skulle man kunna ha en mindre punktskatt på mat som ger upphov till hälsoproblem och därigenom samhällskostnader. Just vad gäller produkter med högt innehåll av raffinerat socker, så har det så vitt jag vet även visats att de kan skapa ett "sockerberoende", så om man genom beskattning kan styra föräldrar bort ifrån att vardagligen köpa läsk åt barnen, så vore det definitivt en välgärning.

4 kommentarer:

Anonym,  4 januari 2011 kl. 12:22  

Somliga politiker borde tänka före de uttalar sig... Det där hade kunnat formuleras på ett betydligt bättre sätt, och inte med en sån "elitistisk" vinkling som nu var fallet. En tydlig "vi och de-mentalitet" där han själv sätter sig på höga hästar och ser ner på de som inte är av samma (kropps)form som han själv.

Att beskatta feta/överviktiga, tja. Var går gränsen? När man drabbats av vällevnadssjukdomar eller när man nått en viss BMI? Vem skulle isf bestämma det? Och vad gäller rökare, och såna som dricker alkohol, då? (Även om det finns tobaks och spritskatt...)

Rökare får oftare bronkit och astma än ickerökare. Men man kan få både diabetes och bronkit utan att vara vare sig rökare eller fet...

Nej, jag tycker det var kvalificerat skitsnack. Och jag kommer inte rösta på centern nästa gång heller.

Men jag håller med om att det är en bra tanke att införa "sockerskatt" på sådant som läsk, godis, snacks, glass. Helst också sänka priser på basvaror, nyttig mat, frukt och grönt. Som det är nu finns det fler sorters chips och lösgodis än det finns frukt och grönsaker eller styckningsdetaljer kött i köttdisken. Rimligt? Nej.

Dessutom har tex lösgodispåsarna blivit enormt stora, de rymmer lätt 1-1,5 kg och lockar därmed till att fylla för mycket.

Ska man komma tillrätta med övervikten (och andra vällevnadssjukdomar) måste man uppmuntra till frivilliga åtgärder - också. (Och införa 1 timme obligatorisk rörelse i skolan för alla elever?)

Dvs inte bara gå in för att behandla symptomen utan försöka råda bukt på orsakerna till vällevnadssjukdomarna.
/Pythia

Anonym,  4 januari 2011 kl. 17:22  

Ja höj skatten på socker och godis, men eftersom myndigheter knappt vet vad som är rätt att äta får man passa sig lite tror jag...
6-8 brödskivor om dagen? Jo jag tackar jag.

Jag går ner i vikt på att äta fett (LCHF) och tvärtemot de standard-tips som ges av s.k. experter. Hela kulturen med light-produkter och sånt trams har skapat fettbomben.

Men chock-höj priset på godis chips och läsk, det tycker jag. Redovisa öppet hur mycket socker & onödiga tillsatser vanlig mat innehåller. (Beskatta gärna livsmedel med onödigt socker hårdare också)
Och inse att frukt är godis - inte bara nyttigt! Fruktsocker är också socker.

>>FarbrorFetto>>

Martin 9 januari 2011 kl. 15:39  

Jag tror att skolidrott absolut är ett bra och viktigt sätt att minska ohälsan hos barn, bara man får dem att röra på sig och ha roligt, så är det inte särskilt noga vad de gör. Och visst håller jag med om att lite naturligt fett i maten knappast är problemet, utan snarare produkter som läsk, godis, mm. Speciellt då hos unga och i kombination med för lite rörelse.

Bo Sundbäck 14 januari 2011 kl. 19:08  

Martin!

Här har du hans blogginlägg. Jag bedömer det nog så att "pennan skenade iväg" för honom...

http://stefanhanna.blogspot.com/2010/12/overvikt-ett-stort-samhallsproblem.html

Hade en diskussion om detta några stycken på min Facebook sida 2 Januari...

Skicka en kommentar