En annan sorts fotbollshuliganer

måndag 9 maj 2011

Jag har varit idrottsledare och tränare för barn och ungdomar i många år, och om det är något som jag har noll tolerans för så är det hetsiga föräldrar för vilka barnens tävlingar verkar vara frågor om liv och död. Deras beteende går inte bara ut över domare och andra tävlande, i slutändan är det de egna barnen som drabbas hårdast. Sådana har jag alltid kört ut ur tävlingslokalen om de inte skärper sig efter en tillsägelse.

När jag läser att ett antal föräldrar till ett lag fotbollsspelande åttaåringar på grund av ett felaktigt domslut av den sextonårige domarlärlingen jagade denne, och även den äldre domare som försökte gripa in, och angrep och fysiskt hotade dem är det så att man häpnar. Idrott skall vara en lek, och detta gäller självklart speciellt för barn. Att små knattar får lära sig av sina föräldrars exempel att det är rätt att ta till våld om man får ett domslut emot sig sänder, milt sagt, fel signaler...

Jag kan hålla med om att de inblandade barnen inte borde straffas för sina föräldrars dåliga uppförande. Föräldrarna själva däremot, borde få kännbara straff. De som gjort sig skyldiga till misshandel eller olaga hot borde anmälas och dömas, men det räcker dessvärre inte. Samtliga som har varit inblandade i den aggressiva mobben som förstörde matchen borde få samma sorts tillträdesförbud som de huliganer som förstör allsvenska matcher kan beläggas med. De borde helt enkelt förbjudas att vistas på eller i närheten av de planer där deras barn, eller några andra barn utövar sin idrott.

5 kommentarer:

Anonym,  10 maj 2011 kl. 13:23  

Lustigt att föreningen inte namnges. Sanningen är ju FC Rosengård och föräldrarna är kosovoalbaner!

Michel,  14 maj 2011 kl. 09:58  

Nu blev jag ju nyfiken på varför det var så viktigt att nämna vilken klubb det gällde eller eventuell etnicitet?

Martin 15 maj 2011 kl. 19:24  

Anledningen till att klubben inte namnges är troligtvis att man vill undvika att hänga ut den. Anledningen till att man inte påpekar att föräldrarna är kosovoalbaner, om det nu skulle visa sig vara sant, är möjligtvis dels att man inte tycker att det är relevant, och kanske dels för att man vill undvika att folk drar generaliserande slutsatser om vissa folkgrupper. Det är mina gissningar. Sen har jag också en ådra i mig som helt enkelt vill ha all information på bordet, för att sen kunna bilda mig mina egna uppfattningar.

Jennie,  18 maj 2011 kl. 12:21  

Hemskt att det blir så här. Sen om 10 år undrar man varför det finns fotbollshuliganer... Det är dom stackars barnen som ser föräldrarna agera på det sättet och då antar att det är okej. Barn gör inte det föräldrar säger, barn gör det föräldrar gör! (Detta gäller OAVSETT etnicitet!)

Martin 25 maj 2011 kl. 19:40  

Håller med dig helt och hållet, det exempel som de här föräldrarna gav sina barn är verkligen otroligt tråkigt. Man får hoppas att debatten väckt tankar hos annars hetsiga idrottsföräldrar.

Skicka en kommentar