Jobbet på våldsgruppen

onsdag 13 januari 2010

Min period på våldsgruppen i Västerort närmar sig sitt slut, och jag kan konstatera att jag har haft tur som som har fått förmånen att jobba med så pass intressanta fall och med så duktiga och drivna arbetskamrater. Det har funnits mycket som man skulle kunnat skriva verkligt läsvärda inlägg om ifrån det här jobbet, och det har ofta funnits kopplingar mellan vad som rapporteras om i media (främst Stockholmsdelen) och vad jag har sysslat med på dagarna, men det är självklart sekretess på det mesta vi gör, och försöker man ändå skriva så blir det en svår balansgång att gå för att det ändå skall bli meningsfullt. Därför har jag i princip inte tänkt skriva om jobbet, men jag kommer nu i alla fall att göra ett undantag och försöka. I går kväll rapporterades bl.a. på DN, om hur en man precis knivskurits allvarligt i Sundbyberg. Det var ganska självklart att ärendet skulle hamna hos våldsgruppen, eftersom gärninsgmännen (en man och en kvinna) var okända. Ifrån att ärendet drogs på utsättningen i morse, så dröjde det inte längre än tills på eftermiddagen tills en kollega identifierat två misstänkta, vilka vi senare grep. Vissa medgivanden har redan gjorts i förhör, och utredningsläget ser minst sagt lovande ut. Dessutom kan en av kollegorna mycket väl ha räddat ett liv genom ett snabbt sjukvårdsingripande under insatsen. Och för övrigt kan jag också rapportera att en kollega körde hem offret för knivskärningen ifrån sjukhuset idag, så hans tillstånd är lyckligtvis under omständigheterna bra. Bra jobbat, våldsgruppen!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar