Bra beslut att stoppa SDs valfilm

fredag 27 augusti 2010

Visst kan det vara så att det faktum att TV4 stoppat visningen av Sverigedemokraternas valfilm på grund av att de anser att den hetsar mot en viss folkgrupp (jag gissar att det handlar om muslimer...) och att den inte genomsyras av alla människors lika värde ge SD fördelar i vissa läger då de kan stärka sin image av att vara orättvist behandlade och nedtystade av etablissemanget, men jag tycker ändå att det är ett klokt beslut. TV4 måste själva ta ansvar för vad som sänds på deras kanal, och det har de också gjort, sen kommer säkert filmen att komma fram på andra sätt. Men det är inte TV4s ansvar.

10 kommentarer:

Echyy,  27 augusti 2010 kl. 18:01  

Självklart ska TV4, ett privatägt företag, kunna neka vem som helst reklamplats (i mina ögon utan att ens behöva ge en anledning) men man ska samtidigt vara medveten om att det kan ha konsekvenser (i form av pådrag i media) att neka reklamplats (framförallt när den först utlovats).
[Haha, sämsta meningsbyggnaden idag. xD]

Mats Dagerlind 27 augusti 2010 kl. 19:29  

Ja, fram för mer censur och rikstäckande medier av TV4:s format ska naturligtvis i den fria företagsamhetens namn få sätta sig över demokratins spelregler och neka vem man vill att föra ut sitt politiska budskap. Eller?
.
Inbjuder inte den logiken i själva verket till hets mot folkgrupp och diskriminering? Bör inte en restaurang få servera vem man vill i så fall? Inga negrer på min krog! Eller är det bara just sverigedemokrater man ska ha rätt att diskriminera och stänga ute?
.
Mitt förslag är att du i framtiden tänker ett varv till innan du skriver.

Anonym,  27 augusti 2010 kl. 19:33  

Jag kan ordbajsa väldigt mycket och skapa väldigt långa meningar utan punkt för att jag tycker att jag är så politiskt korrekt och vet inte hur samhället ser ut, för jag är polis och är ute på gatan men ser INTE verkligheten.

Hur världsfrånvänd får man bli? Och du är polis!

Anonym,  27 augusti 2010 kl. 21:27  

Var och en får avgöra vad de anser vara viktigast. Svenska pensionärer eller att ta emot ännu fler invandrare. Särskilt när vi vet hur dåligt ställt många pensionärer har det i dagens Sverige. Många av dem lever i direkt fattigdom, kan knappt äta sig mätta om dagen. Detta är människor som har jobbat hela sitt liv och gjort rätt för sig. Vid en markant minskning av invandringen så kan vi omfördela de enorma summor som sparas och istället hjälpa dem som byggt upp detta land. Nämligen pensionärerna.

Echyy,  27 augusti 2010 kl. 22:13  

"Inbjuder inte den logiken i själva verket till hets mot folkgrupp och diskriminering? Bör inte en restaurang få servera vem man vill i så fall? Inga negrer på min krog! Eller är det bara just sverigedemokrater man ska ha rätt att diskriminera och stänga ute?"

Precis så! Jag anser att jag i min restaurang ska kunna välja precis vem jag vill, och inte vill, servera. Men så är jag jävligt liberal på den fronten. :)

Anonym,  28 augusti 2010 kl. 07:39  

Man frågar sig varför Sverige tar emot flest invandrare i hela Europa när vi har så hög arbetslöshet. 140000 ungdomar under 25 år saknar arbete.

Jah Hollis 28 augusti 2010 kl. 08:39  

Så det är TV4 som ska bestämma åt oss vad vi ska anse vara rätt och fel då? Är inte väljarna förnuftiga nog att själva kunna avgöra om det vill sympatisera med SD:s märkliga politik eller ej? Behöver vi verkligen förmyndare för att kunna rösta i ett val?

Magnus 28 augusti 2010 kl. 12:00  

Att argumentera om fördelning av resurser är fullt lagligt (även om det bygger på felaktiga antaganden). Att ha en felaktig bild av den kort och långsiktiga betydelsen av invandring är också fullt lagligt. Ovanstående hade varit OK för TV4 (och alla demokrater). Att bedriva hets mot folkgrupp är dock i detta fall olagligt på flera sätt och något som Jan Sherman inte vill göra som ansvarig utgivare. Lyssna på hans förklaring i P1-morgon.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637 (scrolla er)

bloggare på icedaniel.se 28 augusti 2010 kl. 15:04  

Är det då inte klokast att tv4 stoppar alla filmer med politiskt innehåll ?

Martin 28 augusti 2010 kl. 17:40  

Kul med många kommentarer, även om det är mycket av det som har skrivits som jag starkt vänder mig emot. Jag återkommer inom kort i ämnet med ett nytt inlägg.

Skicka en kommentar