Det avskyvärda, meningslösa våldet

tisdag 30 mars 2010

En kvinna i 70-års åldern ligger nu med livshotande skador. Även hennes man är misshandlad. Och detta för att någon idiot inte tålde att bli tutad på vid en konflikt om en parkeringsplats i Landskrona. Det är bland annat för att få ett konstruktivt utlopp för ilskan jag känner när jag läser om detta och liknande fall som jag bytte karriär och blev polis, jag vill själv vara med om att bekämpa den här sortens brottslighet.

Först och främst hoppas jag naturligtvis att det går bra för den misshandlade kvinna och mannen, men jag hoppas också att Skånepolisen kan gripa gärningsmannen omgående. Dessvärre kommer han troligtvis att få ett löjligt lågt straff, då det mesta han kan dömmas för även om kvinnan dör antagligen är grov misshandel och vållande till annans död. Grov misshandel, som har straffskalan 1-10 års fängelse har medianstraffet 1,5 år, vilket visar hur rättspraxis i Sverige ser på brott mot liv och hälsa... Det enda som man straffas hårt för i Sverige är narkotikabrott, vad gäller våldsbrott är straffen löjligt låga. Och det gör att de kräk som är kapabla till den här sortens meningslöst våld får möjlighet att förstöra många fler liv även om de grips och döms.

2 kommentarer:

Fedor,  10 april 2010 kl. 15:42  

jerzy Sarnecki och Göran Hägglund om brott och straff i p1
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637&sida=3

Martin 11 april 2010 kl. 12:28  

Tack för tipset! Jag lyssnade precis på programmet, och hade en hel del tankar kring det. I huvudsak ser jag inte motsättningen mellan straff och förebyggande arbetet, speciellt då sociala insatser, och där var Sarnecki väldigt ambivalent...

Skicka en kommentar