Polisens absurda regler om blåljuskörning

måndag 1 mars 2010

Det ingår i polisyrkets natur att man ibland har bråttom. Om man får ett larm om bråk eller skrik på hjälp ifrån en lägenhet, så kan det hända att det är ett rent falsklarm, ett par grabbar som spelar playstation lite väl engagerat, eller att en granne har misstolkat stojet vid en fest eller fotbollsmatch. Det kan också vara så att det faktiskt bråkas, men att det "bara" är verbala attacker och knuffar, och ingen akut fara för liv eller hälsa. Men det kan också vara så att det ligger någon i den där lägenheten och blöder kraftigt, eller att någon inte kan andas, eller att t.ex. en kvinna eller ett barn just då får ytterligare slag och sparkar som leder till fruktansvärda fysiska och psykiska trauman. Och så länge man inte hur det är, så länge risken finns att det är någon som akut behöver hjälp, då vill man, och skall man, ta sig fram så fort som möjligt för att hjälpa.

Polisen har då blåljus och sirener att använda, och kan köra i vad som kallas "trängande fall". Detta gäller dock inte alla poliser, utan enbart de som har utryckningsförarutbildning, "ryckarkursen". De som inte har den, vilket man kan få vänta på i nästan två år i Stockholm även om man jobbar i yttre tjänst, hänvisas till att köra "brådskande fall", vilket innebär att man får köra för fort och bryta emot trafikregler, men att man inte får använda blåljus och sirener, och inte heller t.ex. köra emot rött ljus. Tanken är att det alltid skall finnas en person i en radiobil som har utbildningen för att få köra blått, men så ser inte verkligheten ut på grund av att det är väldigt många nya poliser som jobbar i yttre tjänst, och fler kommer det att bli.

Resultatet är helt absurt. De som håller sig strikt till de här reglerna och hamnar i en situation när de alltså kan vara akut fara för liv kör alltså fram till rödljus och ställer sig och väntar på ljusomslag, för att sedan, utan sirener och blåljus som varnar för att man är på väg och som gör att medtrafikanter saktar ned och lämnar plats, göra omkörningar i hög hastighet förbi bilister som inte hinner ana att polisbilen kommer. Det är naturligtvis, oavsett vilken utbildning man har, enormt mycket trafiksäkrare att försiktigt köra fram till det röda trafikljuset, där blåljus och sirener gör att alla lämnar plats, och sedan fortsätta att markera sin närvaro så att medtrafikanterna både blir varnade att det kommer en bil i hög hastighet bakifrån, och så att de lämnar plats så att man slipper de farligaste omkörningarna.

Som tur är finns det en lagstiftning om nöd, Brottsbalken 24:4, som gör att man faktiskt helt lagligt får begå brott om det är för att skydda liv och hälsa, och om det inte är oförsvarligt (denna lag gäller naturligtvis inte bara poliser, utan alla). Så om valet står emellan att antingen köra långsammare och riskera att någon hinner dö innan jag kommer fram, eller att köra fort men mycket trafikfarligare utan blåljus, eller att bryta mot lagen (på ett lagligt sätt...) så tycker jag helt klart att det tredje alternativet är att föredra. Men det bästa vore naturligtvis om polismyndigheten tog bort restriktionerna kring blåljuskörning. Det är inte för att en polis kör blått som det blir farligt, det är för att han kör snabbt. Sen borde naturligtvis alla poliser ha med sig utryckningsförarutbildningen innan man avslutar aspiranttjänstgöringen, men om man nu inte klarar det så är det ingen lösning att låtsas att det poliser som saknar den utbildningen inte kommer att kunna ha bråttom...

6 kommentarer:

Anonym,  6 april 2010 08:11  

Ja du kollega,jag har under många år kört yrkesmässig trafik,alla "valörer".Det finns inte många fordon som jag inte hanterat.Men ditt resonemang om "blåljuskörning" hamnar på fel nivå.För det första skall ryckarn självklart inte göras förrän man varit ute och fått en del insyn och körrutin.För det andra handlar det inte om liv eller död mer för någon annan än de som sitter i bilen.ALLA liv har samma värde,eller hur.Och till sist,att stanna vid ett rödljus när man inte får köra utryckning är väl självklart?!?! Det är just DET som är orsaken till att det sitter en bredvid som FÅR köra utryckning.Meningen är att ni ska byta plats,eller hur?! Jag kan säga utan överdrift att 65-70% av de "nya" som kommer ut inte är kompetenta att framföra bilen i de hastigheter som de gör vilket innebär att de utsätter mig samt alla andra runt omkring för livsfara.Och hur blev det då med "rädda liv och lem"?? Du får nog se bakom "polisens absurda regler om blåljuskörning" så kanske du förstår att det finns ett syfte.

Martin 7 april 2010 02:18  

Tack för kommentaren, kollega. Jag är övertygad om att du är mycket kunnig, och säkert en mycket duktig fordonsförare, men det verkar dock som om du har missat de flesta av mina poänger. För det första så kan det naturligtvis handla om liv och död även för andra om man t.ex. är på väg fram till en pågående grov hustrumisshandel eller ett självmordsförsök, och då är det självklart för mig att man inte står och väntar vid ett rödljus. Man har som sagt även lagstöd att köra. För det andra så är det inte blåljusen och skrikorna som dödar, det är hastigheten, och det finns inget som hindrar poliser utan ryckarkursen att köra fort (brådskande). Det är enormt mycket säkrare att sänka hastigheten och köra med blåljus och skrikor, än att köra fort utan att folk ser (och försöka köra igen tiden man tappade vid rödljuset...). För det tredje så är det självklart bättre att personen som har erfarenhet och ryckarkurs kör om det måste gå riktigt fort, men nu är det så att det i väldigt många polisbilar, i alla fall i Stockholms län, sitter två personer utan ryckarkurs, och då finns inte den möjligheten. Så nej, jag ser verkligen inte syftet med reglerna.

Anonym,  7 april 2010 10:40  

Nej det är väl så att man ser det man vill se.På utryckningsenheterna(de distrikt och län som har det)går alla radiobilar med full rigg(dvs att någon har utb)just på grund av att icke utb inte får köra trängande.Är de inte fullriggade så flaggas de på LKC.På de ställen jag jobbat/jobbar som kör IG från Näpo finns där också en med utb i bilen. Däremot vet jag att de som jobbar med Näpoverksamheten inte heller ingår i den besättning som LKC förfogar över.D.v.s. de får initialt inte tas i anspråk för högprioriterade jobb(gissar att du jobbar på Näpo).
Sen vet jag att näpo gärna "hänger på" när något jobb går ut,vilket är bra,självklart ska vi samarbeta.
Givetvis är det hastigheten som är farlig,dumt av dig att ens kommentera det(Tror knappast någon trodde blåljusen utgjorde en fara)
Men du oroar mig i ditt resonemang och skulle du hamna i min bil så skulle du inte få ta ratten än på länge.
Du menar att det finns "inget som hindrar" icke utb att köra fort....jo kollegan bredvid!! Bara det att du inte inser att det krävs en del erfarenhet i jobbet för att "köra fort" är anmärkningsvärt och insiktslöst. Men jag ska inte vara så hård,av vad jag läst mig till förstår jag att du är väldigt färsk i yrket och då är det inte lätt att vara ödmjuk på riktigt.Gå tillbaka och läs dina egna kommentarer om 10-15 år så tror jag du ändrat uppfattning i frågan.

Martin 8 april 2010 01:53  

Visst flaggas de IG bilar som inte har någon som har ryckarkursen, och visst är det i första hand IG-bilar som kommenderas till jobb, men ibland finns det inte tillräckligt många med ryckarkursen på IG, och ibland saknas det bilar ute och näpobilar rycks, eller hugger själva då de ligger närmast på akuta jobb. Kontentan är att man i praktiken ofta hamnar i en situation då en person utan ryckarkurs behöver ta sig fram fort, och som jag förklarade förut så kan det även vara fråga om liv och död, t.ex. vid ett självmordförsök eller en pågående misshandel. Och då har man laglig rätt att bryta mot lagen enligt nöd-paragrafen i BrB. Faktum kvarstår dock, du har missförstått det mesta jag har skrivit, och fortsätter att misstolka. Själva grundpåståendet i artikeln är att det vore bättre att tillåta att alla poliser får köra blått, då det då blir säkrare för alla parter. Då du uppenbarligen inte hade förstått det utan började prata om hastigheter, blev jag igen tvungen att försöka förklara att det är just hastigheterna som är farliga, och att det nu rent regelmässigt inte finns några hinder ifrån att köra fort utan ryckarkursen, då man får köra "brådskande". Grejen är alltså att förbudet mot blåljuskörning fyller ingen funktion för att få ned hastigheten hos poliser utan ryckarkursen. Det resonemanget förstod du uppenbarligen inte, eftersom du började prata om att jag inte skulle ha insett att det är farligt at köra fort, vilket är precis det jag säger att det är. Uppenbarligen har du dessutom en mycket gammalmodig syn på polisarbete om du tror att det funkar så att du kan säga till en kollega att dom "inte får ta ratten". På min arbetsplats hade du helt enkelt fått anpassa dig till modernare arbetssätt eller flytta. Men förhoppningsvis är det inte försent för en äldre polis som du att komma loss ifrån den gamla mossiga hierarkiska synen på hur man arbetar tillsammans, och om allt går bra kan du kanske se tillbaka på de här kommentarerna med lite nyvunnen ödmjukhet om ett par år och inse hur mycket du har lärt dig sedan du skrev dom... Jag tror dock inte att vi kommer så mycket längre med den här diskussionen, så det är nog bättre om vi avslutar den här. Jag vill dock önska dig allt gott i din yrkesutövning, och även om det är mycket jag inte håller med dig om är jag övertygad om att jag hade haft mycket att lära av dig vad gäller att framföra ett fordon snabbt och säkert.

Anonym,  8 april 2010 18:21  

Det är härligt att höra den där tonen man har då man tror att man är "oslagbar" och har svar och kunskap om allt.Jag minns det väl:-)Nej Martin,jag har inte missförstått dig men jag ser följderna av ditt önskemål att få köra "blått".Om du tycker att jag är mossig får stå för dig,det skiljer inte så mycket i ålder på oss-däremot yrkeserfarenhet.Så länge jag är förman i patrullen och anser att något måste styras upp kommer jag göra det,oavsett vad de nya poliserna tycker.Jag skulle aldrig sätta mig till doms över en ny kollega om jag inte var tvungen,tro mig.Det har passerat ett antal aspiranter genom mina händer som idag är riktigt bra poliser så jag vet inte om jag är så "fel" ute i mitt resonemang.
Jag hoppas det går bra även för dig trots att du ännu inte släppt din jag-kan-allt attityd.Vi kanske till och med möts ute på "fältet" en dag och löser stora brott tillsammans:-)

Anonym,  7 februari 2015 13:58  

Kör med förnuft, förnuft har man inte bara för man sitter i en polisbil. Förnuft får man av erfarenhet. Anställ förare och större polisbilar så man kan få plats med tre man. En arbetsmiljöfråga som skyddsombud ska driva med facket. Klart.

Skicka en kommentar